در نشست سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم مطرح شد؛
سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم علت عدم افتتاح کتابخانه مرکزی قم و توقف چاپ کتب بریل در استان را عدم فراهم بودن بودجه دانست و از تلاش برای رفع این مسائل خبر داد
کد خبر: ۱۰۷۶۸۸۱
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳ 13 November 2022

کتابخانه مرکزی و کتب بریل در انتظار بودجه/ باشگاه فرهنگی که در منطقه کم برخوردار خاک می خورد

به گزارش تابناک قم، مهدی توکلیان، سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم در نشست خبری هفته کتاب که در محل کتابخانه مرکزی قم برگزار شد، ضمن تقدیر از اصحاب رسانه، این افراد را در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی موثر دانست و از آن ها طلب همکاری و همیاری کرد.

وی پیرامون توقف چاپ‌ کتب بریل در قم گفت: در کتابخانه امام خامنه‌ای ظرفیت مناسبی برای ناشنوایان و نابینایان فعال است اما کار چاپ کتب بریل به علت گرانی کاغذ و نوع مخصوص کاغذ مورد نیاز مدتی است که متوقف شده و در تلاشیم با حل این مشکلات، چاپ کتب بریل در قم از سر گرفته شود.

کتابخانه مرکزی و کتب بریل در انتظار بودجه/ باشگاه فرهنگی که در منطقه کم برخوردار خاک می خورد

توکلیان در ادامه با اشاره به وجود ۲۴ کتابخانه در سطح استان گفت: ما نیازمند ۴۰ کتابخانه در قم هستیم که در تلاشیم این خلا را زودتر پر کنیم. اما مسئله پیش رو این است که نهاد کتابخانه ها صرفا وظیفه بهره برداری و تجهیز مخازن را برعهده دارد و توانایی ساخت کتابخانه را ندارد.

باشگاه فرهنگی که در منطقه کم برخوردار خاک می خورد

سرپرست اداره‌ کل کتابخانه‌های عمومی استان قم در پاسخ به علت عدم راه اندازی کتابخانه مرکزی در منطقه ۳ گفت: این‌ کتابخانه با تامین بودجه مناسب تکمیل و در بخش نیروی انسانی و مخازن کتاب نیز اقدامات لازمه صورت گرفته شده اما مشکل عدم وجود سیستم‌ سرمایش گرمایش و آسانسور مانع افتتاح این کتابخانه که به نوعی باشگاه فرهنگی مجهز به حساب می آید، شده است.

وی افزود: در دوره اول سفر ریاست جمهوری به قم تکمیل کتاب‌خانه مرکزی به دولت پیشنهاد شد و وزیر فرهنگ و ارشاد شخصا پیگیر این موضوع شدند و پیشنهادی مبنی بر تامین مبلغی بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان برای این پروژه مطرح‌گردید که در نهایت ۱۰ میلیارد تومان بودجه از طرف دولت اختصاص داده شد اما تمامی آن در دسترس و استفاده ما قرار نگرفته است.

این بخش سخنان سرپرست اداره‌ کل کتابخانه‌های عمومی استان قم موجب تاسفی عمیق است، چرا که میلیارد ها هزینه و صرف وقت آن هم در محله ای کم برخوردار و نیازمند فضای فرهنگی مثل کتابخانه تنها معطل تامین یک سیستم سرمایش گرمایش و آسانسور مانده است!

معقوله ای که دور از باور است مدیریت استانی نتواند آن را حل کند، چرا که عدم حل این مشکل یعنی عدم راه اندازی این‌کتابخانه و به طبع آن عدم فعالیت یک مرکز فرهنگی در منطقه ای که نیاز مبرم آن حس می شود

 

کتابخانه مرکزی و کتب بریل در انتظار بودجه/ باشگاه فرهنگی که در منطقه کم برخوردار خاک می خورد

۶۲ درصد اعضای کتابخانه‌های عمومی قم را دانش‌آموزان تشکیل می‌دهند

مهدی توکلیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عضویت ۲۷ هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی این استان، گفت: ۶۲ درصد اعضای کتابخانه‌های عمومی قم دانش‌آموزان هستند.

با جدیت می توان گفت این رقم را نباید ساده دید، چرا که صحبت از جامعه آماری نزدیک به ۱۷ هزار نفر می باشد که می توان گفت اغلب آن ها‌ کنکوری هستند و نیازمند محل مطالعه، مطلبی که می توان را با افتتاح کتابخانه مرکزی پیوند زد‌‌، چرا که افتتاح این کتابخانه با ظرفیت مطالعاتی بالا قطعا‌ کمک مطلوبی به جامعه کنکوری استان که لحظه به لحظه زمان برایشان اهمیت دارد، می باشد.

سرمایه گذاری در فرهنگ، مسدود سازی نفوذ دشمن

متولیان‌ فرهنگی‌ استان باید بپذیرند که سرمایه‌گذاری در بخش های فرهنگی علمی و توسعه فرهنگ عمومی، ذیل یک مدیریت صحیح می تواند در کوتاه مدت و بلند مدت مانع ایجاد هزینه های جبران‌ ناپذیر و تغییر فرهنگ اصیل شهری بشود. مهمی که در جریان حوادث اخیر به خوبی قابل مشاهده بود و افراد حاضر درمیدان اغلب دچار تاثیرات فرهنگی غربی و نفوذ فرهنگی دشمن‌ قرار گرفته بودند، چرا که مردمی که کتاب بخوانند نه زودباور هستند و نه به سادگی در بازی رسانه ای و دام دشمن قرار می گیرند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار