در روز های گذشته معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم در گفت و گویی اعلام کرد: کمبود زمین یکی از مهمترین مشکلات سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری این استان است، این در حالی است که مدیرکل میراث‌‎فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم در نشستی با اصحاب رسانه کمبود های گردشگری قم را دارای علل دیگری نیز دانسته بود.
کد خبر: ۱۰۷۶۵۸۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵ 12 November 2022
به گزارش تابناک قم، قم یکی از استان ها و کلانشهر های حیاتی کشور محسوب می شود که برخلاف سایر شهر ها و استان های گردشگر پذیر، دارای موقعیت جغرافیایی مناسب یعنی گذرگاه 17 استان و دارای ظرفیت گردشگری های گوناگون مثل مذهبی، تاریخی، سلامت و تفریحی می باشد، ظرفیت بی مثالی که در سایر استان ها یا یافت نمی شود و یا در حال تلاش برای ایجاد آن هستند.
 
تعطیلات نوروز 1401 بود که ظرفیت تخت های هتل ها و مسافرخانه های قم پر شد، فرصت خوبی که به راحتی می توانست برای گردشگری و اقتصاد ضربه خورده از کرونا پادزهری تمام عیار باشد، زائر و گردشگر با پای خود به استان آمده بود و باید با یک مدیریت به موقع و آگاهانه هم ظرفیت آئینی مذهبی شهر و هم جلوه تاریخی فرهنگی قم به نمایش گذاشته میشد.
 
گام های بعدی و مهم در این مدیریت، جذب مخاطب و توریست برای تکرار سفر به قم و افزایش ماندگاری زائر در قم است، مهمی که جز با گسترش مراکز توریستی، گردشگری و تفریحی مناسب در قم تحقق نمیابد.
 
با تغییر رویه مدیریت شهری و ایجاد مراکزی مثل باغ پرندگان، سورتمه و تله سیژ، پارک آبی، راه اندازی چند سالن سینما جدید و افزایش فضای سبز تحت عنوان ایجاد بوستان های جدید و متنوع، سرانه وجود مراکز تفریحی در قم افزایش یافته اما باید پذیرفت برای استانی که سالانه میزبان بیش از 20 میلیون گردشگر و زائر می باشد نباید به اقداماتی اینچین و کوتاه مدت بسنده کرد.
 
یکی از ضعف های بخش گردشگری قم عدم توجه به مناطق بکر اطراف استان است، این ضعف زمانی مشهود می شود که زائر و توریست با پای خود یا توسط برخی رانندگان و دلالان به این مناطق راه پیدا می کند اما در آن مدیریت جذب و مدیریت اقتصادی به نفع مردم و استان دیده نمی شود.
 
از جمله این مناطق بکر و طبیعی می توان به دریاچه نمک اشاره کرد، محلی که گردشگری سلامت و تفریحی را با موقعیت جغرافیایی بی مثالش می تواند همزمان داشته باشد و ظرفیت آن را داراست که هم برای استان قم و هم برای استان های مجاور تبدیل به منطقه تفریحی و اقتصادی مناسبی بشود. این منطقه اما با بی مهری ها و بی توجهی ها رها شده و سهم مردم قم از تمامی آنچه که می توانند داشته باشند تنها گرد و غبار و آلودگی می باشد.کمبود زمین، نبود بودجه، عدم حمایت از بخش خصوصی و ...، مهمترین مشکل سرمایه گذاری در بخش گردشگری قم چیست؟
 
مثال بعدی که می توان زد، دریاچه حوض سلطان است، منطقه ای که اگر ژاپن بود حتما استفاده بهتری از آن میشد! این جمله را مدیر کل میراث‌‎فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اذعان کرد، جمله ای که نشان می دهد ظرفیت شناخته شده است اما رسیدگی و مدیریت وجود ندارد!
نکته دیگری قابل توجه و قابل تاسف است تلاش برای نصب هزار هکتار پنل خورشیدی در حوض‌سلطان  است که موردمخالفت مدیریت گردشگری استان نیز واقع شده است.
 
کمبود زمین، نبود بودجه، عدم حمایت از بخش خصوصی و ...، مهمترین مشکل سرمایه گذاری در بخش گردشگری قم چیست؟
 
قم علاوه بر دارا بودن مناطق بکر طبیعی با فاصله ای کوتاه مناطق تاریخی جذابی مثل تپه قلی درویش را دارا می باشد، محلی که طبق گفته مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم به اندازه تخت جمشید اهمیت تاریخی دارد و پروژه موزه سازی آن نیز در گرو تامین بودجه معطل مانده و حسرت تاریخی دیگری در کارنامه گردشگری قم به چشم میخورد.
کمبود زمین، نبود بودجه، عدم حمایت از بخش خصوصی و ...، مهمترین مشکل سرمایه گذاری در بخش گردشگری قم چیست؟
 
در روز های گذشته معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم در گفت و گویی اعلام کرد: کمبود زمین یکی از مهمترین مشکلات سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری این استان است.
 
شاید این سخنان برای ایجاد مراکز گردشگری در نقاط مرکزی شهر مورد پذیرش باشد اما باید پذیرفت ظرفیت گردشگری اطراف استان قم که هم زمین محیا دارد هم زمان، رها شده و مدیریت گردشگری قم تنها به فکر گسترش هتل های چندستاره و ایجاد مراکز تفریحی درون استانی است، مهمی که تا کنون موفق که نبوده بلکه با برخی کج سلیقگی ها و عدم هماهنگی دستگاه های اجرایی باعث گردشگر گریزی از قم نیز شده است.

مصداق بارز این امر را می توان ظلع شرقی حرم قم دانست، منطقه ای که مدت هاست فقط گرد و خاک نصیب مردم قم کرده و جای چند مرکز تفریحی ، فرهنگی و گردشگری در آن خالی است. محلی که با توجه به موقعیت دسترسی و نزدیکی به مرکزیت شهر می تواند با یک مدیریت صحیح تبدیل به قطب گردشگری مذهبی و توریستی قم شود.
کمبود زمین، نبود بودجه، عدم حمایت از بخش خصوصی و ...، مهمترین مشکل سرمایه گذاری در بخش گردشگری قم چیست؟

با این توصیفات و تجربه نوروز 1401 باید دید مدیران اجرایی استان و متولیان بخش گردشگری فرصت باقی مانده تا نوروز را غنیمت خواهند شمرد و فکری اساسی برای مدیریت زائر و گردشگر خواهند کرد و یا در نوروز 1402 می بایست مثل سال گذشته با بحران کمبود تخت و عدم هدایت زائر به مراکز تفریحی مواجه شویم؟

چه خوب است که مسوولان متدین و ولایی استان در کنار خدمت به شهر به منویات رهبر انقلاب پیرامون قم توجه خاصی داشته باشند چرا که ایشان پیرامون خدمت در قم فرمودند: خدمت به قم فقط خدمت به یک شهر نیست؛ خدمت به کشور و آبروی کشور است؛ چون اینجا پایگاه انقلاب است، پایگاه روحانیت است، بزرگترین حوزه‌ی علمیه در اینجا مستقر است، شخصیت های برجسته‌ی علمی و دینی در این شهر مستقرند، مورد توجه انظار عمومی عالم است.
 
بخش خصوصی، ناجی خوب گردشگری قم
 
در بسیاری از پروژه های گردشگری و تفریحی بارها از سوی مسوولان مشکل کمبود بودجه مطرح شده است، چرا که بازسازی و مرمت برخی آثار تاریخی و ایجاد مراکز متنوع و جدید نیازمند بودجه های کلانی می باشد که گاها مدیریتی استانی از تامین آن عاجز می ماند.
 
در این میان اعتماد به بخش خصوصی می تواند فرصتی باشد تا گردشگری استان رونق بهتری بگیرد، امری که با مشاهدات عینی می توان فهمید هم ظرفیت آن محیاست و هم بخش خصوصی معطل این واگذاری ها و ایجاد فرصت هاست.
 
همچنین از دیگر عواملی که بخش خصوصی می تواند به خوبی به رخ بکشاند، نوآوری است مهمی که با رصد مراکز تفریحی بخش خصوصی مثل پارک آبی به راحت می توان آن را درک کرد، چرا که اینگونه مراکز با خلاقیت و نوآوریشان در استان هم می توانند مامن امنی برای تفریح جوانان و نوجوانان باشند هم میزبان خوبی برای گردشگران و زائران استان بشود.میزبانی که حتی میتواند دلیل یک سفر یکروزه به استان باشد.
 
انجام برخی اقدامات سلیقه ای، دلیل دیگری از سیل دلایل

در کنار انجام اقدامات نوآورانه و تلاش برای رونق گردشگری استان می بایست به این نکته توجه کرد که توریست و زائر بین المللی سلیقه مختص خود و توریست و زائر داخلی سلیقه دیگری را دارد، حال در این میان با کنار زدن اقدامات سلیقه ای می بایست برنامه ریزی ها و اقدامات به گونه ای باشد تا با حفظ ظاهر و فرهنگ آئینی،مذهبی و تاریخی استان گردشگر بین المللی و داخلی تصویر دیگری از گردشگری استان را نیز دریافت کند، تصویری که با توجه به حضور اتباع گوناگون و سفر شیعیان و توریست های اروپایی به قم، قطعا می تواند در آینده سیاسی، فرهنگی و اجتماعی قم موثر باشد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار