فصل شیدایی ۱۷ شب در قم به اجرا در آمد، نمایشی که خلقت انسان را روایت، تولد و تحرکات تاریخ اسلام را به تصویر و باور های شیعیان را قابل لمس کرد.
کد خبر: ۱۰۷۳۹۶۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸ 24 October 2022
به گزارش تابناک قم، این‌ نمایش که اتفاقی نو ظهور و جذاب برای مخاطبان بود با روایتی قابل لمس و جذاب تماشاگر را محو تاریخ اسلام و وقایع و رخداد های تاریخی کرد. به جرات می توان گفت فصل شیدایی در برهه حساسی از عصر حاضر پا به عرصه کار تمییز فرهنگی گذاشت، بدون اغراق و زیاده‌گویی، با فضا سازی و‌ دکوری که حس زنده بودن داشت لازمه های زیادی را به تصویر کشید.

در بخش های ابتدایی نمایش که زندگی پیامبران و رخداد‌های عصر اسلام روایت می‌شد می‌توان گفت تناقض و تفاوتی با آنچه در کتب آئینی و تاریخی اسلام روایت شده است دیده نمیشد و مخاطب عام و خاص در ادامه حقانیت اسلام و جهل حاکم را به راحتی لمس می کند، تصویر سازی دفن یک‌ دختر و در ادامه بازسازی یک جا افتاده بزرگ تاریخی به نام‌ مباهله، دقیقا جایگاه و ارزشی که اسلام برای خانواده و شخصیت دختران‌‌و زنان قائل است را روایت می‌کند.
فصل شیدایی، فصل ارتقا نمایش های آئینی مذهبی در قم

نکته مثبت نمایش روایت پر احساس و به‌دور از اغراق و پیچیدگی راوی می باشد، نمایش اجرا می شود،‌ مخاطب در فضا سازی و رویداد غرق می شود و راوی با ذکر جزئیات و حاشیه ها تاثیرگذاری نمایش را بالا می برد و سوالاتی که شاید برای برخی از مخاطبان ایجاد شود را با مثل یک‌ زیر نویس به روشنی پاسخ می دهد.

این‌نمایش به راحتی خلقت، ذلت و بندگی خدا را به تصویر می کشد، چرا که در بخش بازسازی واقعه به آتش کشیدن درب خانه حضرت زهرا (س) دور شدن برخی مسلمانان از دین مبین اسلام و دستورات پیغمبرشان لحظه ای رقم‌ می‌خورد که زمانی از حضور پیامبر اسلام نگذشته و مخلوقات با رهایی بندگی خدا و پیغمبرش به ذلتی تاریخی کشیده می شوند.

این بازسازی را در تاریخ نمایش های آئینی می توان بی مانند دانست، شباهت و تصویر سازی کافی و مناسب، نورپردازی و آتش افروزی به موقع و پس از آن‌ تشیع نمادین که اشک مخاطبان حاضر را دوچندان می‌کند، لحظه ای که از سیدی واعظ تا عامه مردم از بند جسم خود رها شده و کاملا این مصیبت را درک می کنند. این لحظه روضه مصوری بود که عمری بندگی‌ و اشک ریختن در روضه مادر سادات و تشیع غریبانه ای را برای محبان و فرزندانش قابل لمس کرد، مداحی مناسب،‌ نور سبز،‌ حرکت تابوت نمادین به میان مردم، یتیمانی که جلوی خانه بی مادری را زجه می زدند و غربت علی(ع) همگی از صفات بارز این سکانس از نمایش بود.
فصل شیدایی، فصل ارتقا نمایش های آئینی مذهبی در قم
 
فصل شیدایی، فصل ارتقا نمایش های آئینی مذهبی در قم
همچنین بخش مورد توجه دیگر این‌نمایش لحظه در بند کردن مولای موتقیان بود، ریسمانی که به یک نور بی منتها ختم می شود و جمعیتی که در بلوا و آشوب‌گویی لشکری بودند که با ترس در تلاش بودند کوهی را جابجا کنند و تعدد افرادی که طناب را می کشیدند گواهی این موضوع بود.

ورود به صحنه های دیگر از نکات مثبت این‌ نمایش بود، در کنار فضا سازی و آمادگی مخاطب برای وارد شدن از واقعه ای به واقعه دیگر با سخنان‌ راوی نمایش پازلی بود که مخاطب را مشتاق تر و تشنه تر می‌کرد. مثال این اتفاق را در لحظه ورود به واقعه کربلا به راحتی می توان دید،‌ واقعه و رویدادی که ۱۴۰۰ سال است محب و مشتاق می‌پذیرد حالا به کمک یک فضاسازی قابل درک و فهم‌ و اجرای متبهرانه بازیگران برای مخاطب بازسازی شد. این لحظات همزمان که یک‌نمایش پر زرق و برق بود فضای حماسی و احساسی یک تعزیه سنتی را هم‌ تداعی می کرد.

لحظات خطبه خوانی امام حسین (ع) که با صدایی زیبایی و ادبیاتی دلنشین صورت گرفته بود، در کنار توجه بر سخنان امام پیرامون لقمه های حرام از جمله سکانس های تاثیر گذار این‌نمایش بود.

در بخش روایت گودی قتلگاه چند اقدام قابل توجه برای تاثیر بیشتر بر مخاطب صورت گرفته بود که انتخابی بدیع و مناسب بود، تحول و شهادت یک نفر از اشقیا در راه دفاع از امام زمان خود، تکرار پی در پی هدف اصلی امام یعنی هدایتگری افراد، شکستن شمر در خود و برداشتن کلاه خود از جمله آنان بود.

پیغام دیگری که این قسمت از نمایش به مردم گوش زد می کرد، غیبت امام زمان (عج) بود چرا که‌ مخاطب این مهم را به راحتی تماشا و حس کرد که حتی لحظه ای که فرد به سمت بریدن سر امام خود می رود، مسیر برگشت برایش هموار است و امام همچو پدری دلسوز و مهربان دستگیر فرزندان خود است.

در کنار زیبایی و تمامی محاسن این بخش، نقد هایی هم بر آن وارد است مانند عدم وضوح در بخش هایی از ختبه های امام (ع) و بازسازی واقعه شهادت حضرت علی اصغر که اگر ظرافت بیشتری در آن به کار میرفت قطعا می توانست در کنار دیگر لحظات نمایش خوش بدرخشد.

و اما در ادامه، سلسله الذهب، حدیثی که شرح بیان آن در نمایش حب اهل بیت در بین ایرانیان را به زیبایی و ظرافت تمام به رخ کشید و بهانه خوبی برای ورود نمایش به حضور ایرانیان در تاریخ بود.

استفاده از مداحی و برخی اصوات در این نمایش حرکت جالب و خوبی بود که به جرات می‌توان گفت بهترین آن پخش صوت نقاره حرم امام رضا(ع) بود.

حضور نمایش فصل شیدایی در قم موقعیت خوبی بود برای استفاده خانواده های قمی و بازسازی وقایع و رویداد های مهم تاریخ اسلام در پیشروی نسل چهارم انقلاب که هم اکنون در مقابل بمباران رسانه ای و تهاجم فرهنگی دشمن واقع شده و برنامه هایی مثل فصل شیدایی همان پادزهر سالمی است که در بین چاره اندیشی ها برای آموزش مفاهیم به جوانان یک انتخاب درست است و آن را می توان یک کار تمیز فرهنگی دانست.

فصل شیدایی را می توان سرآغاز تغییر نگاه ها به جامعه فرهنگی قم دانست، چرا که قطعا مسوولان، بازیگران‌، نویسندگان و دست اندر کاران عرصه فرهنگ، هنر و رسانه قم می بایست با یک ذائقه شناسی از فصل شیدایی سلیقه مردم قم را متوجه و در راه آن قدم بردارند.

فصل شیدایی حضور و نمایش را در قم را فرصتی دانسته بود تا به سراغ تاریخ آئینی و انقلابی قم برود، اجرا از حضور حضرت امام(ره) در قم و بیان وقایع ۱۵ خرداد و ۱۹ دی ودر نهایت ختم کردن آن به حضور مردم قم در دفاع مقدس.

استفاده از ظرفیت و موقعیت نمایش برای معرفی دو تن از شهدای شاخص شهر قم، شهیدان زین الدین، و به تصویر کشیدن لحظه شهادت آن دو بزرگوار آن هم به صورت قابل لمس و طبیعی از دیگر آورده های فصل شیدایی برای قم بود.

به تصویر کشیدن رشادت های شهیدان زین الدین و‌ لشکر ۱۷ علی ابن ابی طالب، روحیه دادن فرمانده جوان به نیرو ها که گویی مجاهدی ریش سفید است، بر افراشتن پرچم ایران‌ به عنوان یک حرکت آرمانی و استفاده از ادوات جنگی که بسیار به واقعیت نزدیک بود از دیگر صفات بارز این بخش از نمایش بود.

در میان‌ نمایش با دقت بر حضار برخی از یادگاران دفاع مقدس به چشم‌می خوردند که در لحظه شهادت شهیدان زین الدین لحظاتی خود را به سال های دور و روز های رشادتشان بردند و با استفاده از فضاسازی خوب نمایش، روزگار جنگ را‌مرور کردند.

نکته بسیار مثبت و استفاده مناسب فصل شیدایی در پایان‌نمایش آن بود که از ظرفیت پیش آمده و حس و حال مخاطب استفاده کافی را جهت‌ تبیین و روشنگری مسائل روز‌ استفاده می‌کند و پس از تصویر سازی جنگ گرم به سراغ جنگ‌ نرم می‌رود و در اختتامیه ساحل آرامش حقیقی یعنی حضور حضرت بقیت الله را به مردم گوش زد کرد.
فصل شیدایی، فصل ارتقا نمایش های آئینی مذهبی در قم
فصل شیدایی مصداق بارز یک نمایش مناسب آئینی تاریخی بود که با گذر از درامد زایی و برگزاری به صورت رایگان نشان داد فرهنگ مورد حمایتش است، مهمی که الگویی است برای دستگاه های فرهنگی دولتی تا با نگاه دقیق و موشکافانه از ظرفیت فراهم شده استفاده کنند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار