رئیس جهاد کشاورزی استان قم گفت: هم‌اکنون ۴۵۰ تن گوشت خالص از دامدار توسط شرکت توسعه و پشتیبانی دام جهاد کشاورزی استان قم خریداری شده است.
کد خبر: ۱۰۷۰۷۰۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۲ 06 October 2022

به گزارش تابناک قم، محمدرضا حاجی‌رضا در خصوص وضعیت دامشهر قم، اظهار کرد: باتوجه به حجم بالای تولید دام در استان قم، وظیفه ما نظام‌مند کردن مسائل این شهرک است.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه تاکنون اقدامات خوبی در چند وقت اخیر در این شهرک انجام شده است، مطرح کرد: ازجمله مهم‌ترین اقداماتی که در این راستا انجام شده است می‌توان به سامان‌دهی هیئت امنای شهرک دامشهر استان قم اشاره کرد.

رئیس جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه توانستیم در این شهرک دستورالعمل‌های جدیدی را ایجاد کنیم، عنوان کرد: مسئله دام یک موضوع استانی است و یک دستگاه به تنهایی نمی‌تواند آن را مدیریت کند، بلکه نیازمند حمایت و همراهی مجموعه استان هستیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه استانداری قم و مجموعه مدیریت استان قم این موضوع را پذیرفته و ما می‌توانیم در بحث مدیریت مباحث از ظرفیت‌های مختلف استان استفاده کنیم.

حاجی‌رضا با اشاره به اینکه در مجموعه دامشهر از ظرفیت تولید کنندگان استفاده کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: در همین راستا کمیته فنی دامداران دامشهر را با حضور دامداران با سابقه، پیشکسوتان و ریش سفیدان دامشهر تشکیل دادیم.

وی اضافه کرد: با تشکیل کمیته فنی توانسته‌ای از ظرفیت فکری این افراد برای مدیریت مباحث مختلف استفاده کرده و بهره‌مند شویم.

رئیس جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه موضوع پلاک کوبی دام یکی از دغدغه‌های اصلی در بحث قاچاق دام است، تصریح کرد: در مجموعه شهرک دامشهر استان قم یک واحد پلاک کوب در تایم اداری فعالیت دارد.

وی با اشاره به اینکه به دنبال فعال کردن یک مجموعه دیگر در تایم بعد از ظهر بودیم، یادآور شد: همچنین حدود دو ماه نیز برای این موضوع تلاش کردیم ولی مشخص گردید نیاز جدی‌ای برای راه‌اندازی آن وجود ندارد.

حاجی‌رضا با بیان اینکه ذبح دام توسط قصابی‌ها در صبح زود انجام می‌شود، ابراز کرد: دامداران به همین منظور شبانه دام‌ها را بارگیری کرده و به مقصد ارسال می‌کنند، درنتیجه دوستانی که شب می‌خواهند دام را ارسال کنند باید از ۷ صبح الی ۲ ظهر همان روز برای پلاک کوبی اقدام کنند.

وی اضافه کرد: اما اگر هیئت مدیره به این نتیجه برسند که نیازمند فعالیت مرکز در شیفت عصر هستیم مشکلی از نظر ما وجود ندارد.

رئیس جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به اینکه خوشبختانه هم‌اکنون در حوزه روشنایی در شهرک دامشهر نیز مشکلی نداریم، ابراز کرد: از گذشته در ورودی‌های شهرک مشکلی نداشتیم اما مشکل روشنایی در داخل شهرک و شوارع با انجام پیگیری‌ها، رفع شده است.

وی با اشاره به اینکه ورودی و خروجی‌های شهرک دامشهر با دو دوربین کنترل می‌شوند، اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های نیروی انتظامی در این عرصه نیز این بود است که برای امنیت واحدها، باید خودشان نیز مجهز به دوربین شوند.

حاجی‌رضا ادامه داد: به همین منظور تدابیری اندیشیده شد و از این پس پرونده بهره‌برداری دامداران برای تمدید باید مجوز نصب دوربین مدار بسته از پاسگاه را به همراه داشته باشند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه همکاری خوبی نیز در این عرصه وجود دارد، عنوان کرد: تاکنون ۴۰ الی ۵۰ درصد واحدهای دامداری برای نصب دوربین مداربسته اقدام کرده‌اند.

رئیس جهاد کشاورزی استان قم از سگ‌های ولگرد این شهرک و مشکلاتی که وجود داشت یاد کرد و گفت: در حوزه سگ‌های ولگرد نیز تاکنون حدود هزار قلاده سگ جمع آوری شده و همچنان نیز این فعالیت ادامه دارد.

وی تاکید کرد: باید به تمام اقداماتی که در این حوزه انجام شده است نظم داده و یک نظام مشخصی را ایجاد کنیم تا بتوانیم این مسیر را ادامه دهیم.

حاجی‌رضا با اشاره به اینکه در استان قم موضوع خرید مازاد دام سنگین مدیریت شد، مطرح کرد: از دوماه پیش این مدیریت در استان قم آغاز شده و حدود ۲ هزار قطعه دام مازاد سنگین در استان قم خریداری شده است.

وی افزود: هم‌اکنون ۴۵۰ تن گوشت خالص از دامدار توسط شرکت توسعه و پشتیبانی دام جهاد کشاورزی استان قم خریداری شده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه دغدغه ما تامین اعتبار برای تسویه با دامداران است، خاطرنشان کرد: در این مسیر توانستیم با تامین نهاده توسط شرکت پشتیبانی بخشی از طلب دامداران را تهاتر کنیم تا مقداری از فشار و بار روانی بر دامداران را کاهش دهیم.

گفتنی است،

شهرک صنعتی دامشهر قم به مساحت ۶۶۴ هکتار، در سال ۷۵ در کیلومتر ۱۳ محور قم - جعفریه احداث شد؛ ۳۰ کاروانسرای دام در این شهرک وجود دارد و سالانه بین ۶۰۰ هزار تا یک میلیون راس دام از استان های مختلف کشور وارد میدان دامشهر می شود.

حضور تعدادی از خانواده های اتباع و ایرانی در این منطقه باعث نگرانی هایی از سوی مسئولان و مردم شده است؛ این خانواده ها به بهانه شاغل بودن در دامداری ها، در این میدان دامی ساکن شده اند.

منطقه ای که کاربری آن دامی است و حضور انسان علاوه بر این که تهدیدی برای سلامت کل شهر قم محسوب می شود، به دلیل دور بودن ساکنان از امکانات شهری، می تواند باعث معضلات اجتماعی و فرهنگی نیز باشد.
درحال حاضر به گفته مسئولان حدود ۸۰۰ خانوار ساکن این منطقه می باشند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار