معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌ و پرورش استان قم بیان کرد: اما با توجه به ارزیابی های انجام شده نسبت به میزان اثر بخشی طرح تثبیت و جبران یادگیری اطمینان خاطر داریم و قطعا از تعداد دانش آموزانی که در معرض خطر تکرار پایه بودند به صورت قابل توجهی کاسته شده و دانش آموزانی که قابل قبول بودند به سطوح بالاتر ارتقا پیدا کردند.
کد خبر: ۱۰۶۸۴۵۲
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۶ 20 September 2022

به گزارش تابناک قم، یکی از مهم ترین بخش هایی که شیوع بیماری کرونا در اواخر سال ۹۸ به تعطیلی کشاند آموزش و پرورش بود. هر چند که این تعطیلی دیری نپایید و به سرعت آموزش آنلاین به عنوان جایگزینی برای آموزش حضوری انتخاب شد امّا فعالین در عرصه آموزش و بسیاری از مسئولین متوجه اهمیت آموزش حضوری بر بازدهی و کیفیت آموزش و کاستی‌ های فضای مجازی شدند و بار ها تکرار شد که در بهترین حالت هم آموزش مجازی نیمی از کیفیت آموزشی را عملی می‌ کند.

زیر ساخت های فنی ضعیف، عدم دسترسی به اینترنت در مناطق مختلف به ویژه برخی مناطق روستایی، عدم آشنایی معلمان و دانش آموزان با فضای مجازی، عدم محتوا های آموزشی آنلاین، عدم دسترسی همه دانش آموزان به گوشی های هوشمند گوشه ای از چالش هایی بود که آموزش آنلاین به دنبال داشت.

بنابراین با سرگیری آموزش های حضوری در کلاس های درس نیاز به آموزش های مکمل و اجرای برنامه هایی جهت جبران ضعف های آموزش مجازی و افت تحصیلی دانش آموزان  بیشتر احساس شد.

و در همین راستا وزارت آموزش و پرورش طرح جبران و تثبیت یادگیری را برای دوره ابتدایی به استان ها ابلاغ کرد.

در همین رابطه تیرماه در مصاحبه ای که با معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان داشتیم مطرح شد ۱۵۰ پایگاه فعال برای اجرای طرح تثبیت و جبران یادگیری داریم و بیش از ۱۹ هزار دانش آموز برای شرکت درکلاس های تابستانه ثبت نام شدند.

در خصوص زمان اجرای طرح و مشمولین آن نیز بیان شد: این طرح در بازه زمانی ۱۲ تیر ماه تا ۱۲ شهریور برگزار می گردد و بعد از پایان دوره دو ماهه آموزش نتایج ارزیابی های طول دوره آموزش جمع بندی می شود و امیدواریم بتوانیم دانش آموزان نیاز به تلاش را به سطحی برسانیم که بتوانند به پایه بالاتر ارتقا پیدا کنند چون قطعا ایستایی دانش آموز در پایه آسیب هایی در ابعاد مختلف خواهد داشت.

با اتمام این طرح در خصوص نتایج ارزیابی و میزان رضایت از اجرای این طرح و مشکلات آن بار دیگر به گفت و گو با معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌ و پرورش استان قم پرداختیم.

مریم سادات پناهنده معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌ و پرورش استان قم در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان این که طرح تثبیت و جبران یادگیری در دوره ابتدایی در دو مرحله اجرا شد، عنوان کرد: اولین مرحله اجرا این طرح در بهمن ماه انجام شد اما به دلیل وضعیت خاص کرونایی و تغییر مجدد آموزش ها به صورت غیر حضوری و در قالب فضای مجازی آنچه که از اجرای این طرح مد نظر ما بود بدست نیامد.  

پناهنده با اشاره به این که شروع مرحله دوم طرح تثبیت و جبران یادگیری از پایان اردیبهشت و اوایل خرداد اتفاق افتاد، تصریح کرد: در سطح استان پایگاه هایی مشخص شد و مدیران مدارس اسامی دانش آموزان مشمول این طرح را در سامانه وارد کردند و بر این اساس برآورد آماری در سطح استان انجام شد.

 معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌ و پرورش استان قم با بیان اینکه طرح تثبیت و جبران یادگیری از ۱۲ تیر ماه تا ۱۲ شهریور اجرایی شد، اظهار کرد: طبق آمار احصا شده در سطح استان ۶۵ درصد از واجدین شرایط در کلاس ها شرکت کردند و معلمین پایه های مختلف در مدارس و پایگاه های مشخص شده حضور فعال داشتند.

وی ادامه داد: در طول طرح از اولیا و معلمان و مدیران مدارس هم دانش آموزان به ویژه مقاطع بالاتر که به لحاظ سنی بیشتر می توانند در مقام ارزیابی و نقد یک برنامه قرار بگیرند ارزیابی هایی را از فرآیند اجرا داشتیم.

پناهنده اضافه کرد: با توجه به اینکه دانش آموزان به لحاظ شرایط روحی ناشی از فاصله گرفتن از محیط مدرسه در سایه بیماری کرونا دانش آموزان تمایل زیادی به شرکت در کلاس درس داشتند در مجموع فرآیند این طرح تا حد زیادی مورد رضایت اولیا و دانش آموزان و فرهنگیان واقع شد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌ و پرورش استان قم با تأکید بر این که معلمان معتقد بودند که این طرح تاثیر خوبی داشته و اگر انجام نمی شد تعداد دانش آموزان بیشتری مجبور به تکرار پایه تحصیلی بودند، یادآور شد: با توجه به این که تا ۱۲ شهریور کلاس ها ادامه داشته ارزیابی نهایی در حال انجام است لذا نمی توانیم عدد و رقم مشخصی را اعلام کنیم.

پناهنده در ادامه بیان کرد: اما با توجه به این که بعضا دانش آموزان مشمول این طرح دوره را با  معلم سال تحصیلی خودشان نگذراندند لذا باید نتایج ارزیابی ها توسط معلم دوره تابستانی به معلم اصلی دانش آموزان منتقل شود و نهایتا در بررسی شورای مدرسه نتیجه نهایی به دانش آموز و اولیا اعلام شود همچنین نتایج در سامانه بارگذاری می شود که جمع بندی نهایی را داشته باشیم.

وی اضافه کرد: اما با توجه به ارزیابی های انجام شده نسبت به میزان اثر بخشی این طرح اطمینان خاطر داریم و قطعا از تعداد دانش آموزانی که در معرض خطر تکرار پایه بودند به صورت قابل توجهی کاسته شده و دانش آموزانی که قابل قبول بودند به سطوح بالاتر ارتقا پیدا کردند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌ و پرورش استان قم با بیان این یکی از اشکالات در طرح تثبیت و جبران یادگیری زمان اجرای آن بود، تصریح کرد: زمان اجرا طرح به استان ربطی ندارد چرا که اصل طرح از طرف معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شده و در استان بومی سازی و اجرا شد.

پناهنده در ادامه تأکید کرد: در کارگروه هایی که با حضور نمایندگان مدیران از مناطق مختلف استان تشکیل دادیم به این نتیجه رسیدیم که در طول سال تحصیلی معمولا بعد از گذشت سه ماه شرایط تحصیلی دانش آموز مشخص می شود و دانش آموزی که نیاز به رسیدگی بیشتر برای یادگیری داشته باشد از دی ماه به بعد به خوبی می تواند در معرض آموزش های مکمل قرار بگیرد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌ و پرورش استان قم یادآور شد: این برنامه را برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ با تغییراتی که پس از کارشناسی هایی انجام شده و برنامه هایی که به جهت ارتقا بخشی کیفی این برنامه ها مد نظر داریم ادامه خواهیم داد و اثر گذاری این طرح را برای سال تحصیلی آینده شاهد هستیم و امیدواریم که زمینه رشد و ارتقا بیشتری را برای دانش آموزان مقطع ابتدایی به واسطه اجرای این طرح فراهم کنیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار