پیشکسوت شعر آیینی کشور با بیان اینکه حیطه شعر آیینی بسیار گسترده است افزود: با تلاش های صورت گرفته شتاب آسیب ها در شعر آئینی کاهش یافت.
کد خبر: ۱۰۶۲۲۹۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۸ 18 August 2022

به گزارش تابناک قم، محمد علی مجاهدی شامگاه چهارشنبه در نشست در حریم شعر آئینی که از سوی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم برگزار شد اظهار داشت: اگر آثار بزرگان شعر را مرور کرده باشیم، خواهیم دید که ۹۰ درصد از کتاب‌های شعر فارسی به لحاظ محتوایی متأثر از متون متقن وحیانی همانند قرآن و منابع روایی است که اگر این جنبه را از شعر فارسی بگیریم، چیزی از اخلاق و آداب اجتماعی و هنری بودن شعر باقی نمی‌ماند.

پدر شعر آئینی کشور با بیان اینکه شعر در عصر جاهلی به لحاظ محتوایی فقط به چند موضوع خلاصه می‌شد و شاعران افتخارات و تعصبات عشیره‌ای خود را در اشعار بازگو می‌کردند و سعی داشتند از این طریق فخر فروشی خود را اعلام کرده و خود را قومی برتر معرفی کنند.

مجاهدی با بیان اینکه در صدر اسلام مکه مرکز تجارت و داد و ستد بوده است و به همین دلیل از بلاد دیگر نیز به این شهر رفت آمد زیاد بود افزود: اشعار شاعران بر پرده کعبه نوشته می‌شد و به دلیل همین رفت آمد زیاد افراد به مکه و خواندن اشعار نوشته شده در پرده کعبه، شعرها بر سر زبان‌ها می‌افتاد.

این شاعر پیشکسوت آئینی ادامه داد: موضوعاتی همانند شعر، شمشیر و زن از جمله افتخارات عرب جاهلی است و پیامبر در برابر این افراد قرآن آورد که برخی از سوره‌ها و آیات وزن عروضی و ساختاری همانند شعر دارند.

وی بیان داشت: دشمنان اسلام برای تخریب پیامبر اکرم تبلیغ می‌کردند که قرآن شعر تازه‌ای است که گاهی وزن عروضی دارد و گاهی ندارد.

مجاهدی ادامه داد: دشمنان هدف زیرکانه را دنبال می‌کردند که اگر به هدف شأن می‌رسیدند و این موضوع را در بین مردم جا می‌انداختند که قرآن نوعی شعر است، کار اسلام تمام بود؛ اما پیامبر با تدبیر جلوی این توطئه آنها را گرفت.

وی با بیان اینکه اصلی ترین عنصر شعر قوه خیال است افزود: شعر شاعران برای مخاطب می‌بایست خیال انگیزی ایجاد کند و مخاطب را به تصویر گرایی وادار کند و شعری مطلوب است که بتواند با بیان غیرمستقیم پیام خود را به مخاطب انتقال دهد.

پدر شعر آئینی کشور عنوان داشت: دشمنان اسلام در زمان پیامبر و همچنین در زمان زندگی امامان معصوم به دنبال این بودند که بگویند قرآن شعر است و چیزی که بر اساس خیال است نمی‌تواند سعادت بشر را دنبال کند.

وی ادامه داد: پیامبر با شیوه‌های رفتاری خود فساد فاسدان را که حاضر نشدند معارف اسلامی را بپذیرند افشا و آنان را از جامعه اسلامی حذف کردند.

وی اضافه کرد: وقتی پیامبر حرکت حذفی را شروع کرد، دشمنان شروع به تخریب پیامبر پرداختند و می‌گفتند پیامبر شاعر است و آنان از طرح این موضوع به دنبال کوچک کردن مقام پیامبر بودند.

مجاهدی عنوان کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید ما به پیامبر شعر نیاموختیم و شعر و شاعری در شأن پیامبر نیست.

شاعر پیشکسوت کشور گفت: با تلاش‌های پیامبر اکرم فرهنگ اسلام از فرهنگی جاهلی فاصله گرفت و پیامبر گاهی اوقات در سخنانشان برای تمثیل مصرعی از شعرهای خوب آن دوره را به زبان می‌آوردند و شاعران را تشویق می‌کردند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: حیطه شعر آئینی بسیار گسترده است که متأسفانه به لحاظ محتوایی و مفهومی مشکلاتی داریم که افرادی تحت تأثیر منابع غیر مستند قرار می‌گیرند و یا اینکه متکی بر شنیده‌ها اشعاری را می‌سرایند و یا اینکه اشعار از جنبه دستور زبانی مشکل دارند.

وی گفت: با تلاش‌های صورت گرفته از شتاب آسیب‌ها در شعر آئینی کاسته شده که البته برخی‌ها این موارد آسیب شناسی را مطرح نمی‌کنند و در این زمینه محافظه کار هستند که نباید اینگونه باشد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار