معاون شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته امسال ۲ هزار و ۴۰۰ تن انواع ماهیان گرمابی و سردابی در استخرهای پرورش ماهی استان تولید می‌شود.
کد خبر: ۱۰۶۱۶۸۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶ 15 August 2022

به گزارش تابناک قم، سید اکبر شکراللهی بیان داشت: شیلات استان در سه بخش ماهیان گرمابی، ماهیان سردابی و ماهیان زینتی به تولید محصول می‌پردازد که در همین رابطه تا پایان سال‌جاری یک‌هزار و ۵۰۰ تن ماهی گرمابی و ۹۰۰ تن ماهی سردابی که ارزش غذایی بالایی دارند در قم تولید خواهد شد.

وی افزود: ۲۰۸ استخر ذخیره آب دومنظوره در زمینه پرورش ماهیان گرمابی و ۹۳ استخر نیز برای پرورش ماهیان سردابی در قم فعال است و بیش از ۳۰۰ نفر در زمینه پرورش ماهیان خوراکی در این استان به فعالیت می‌پردازند.

وی ادامه داد: اقدام‌های لازم برای گسترش سطح تولید آبزیان درقم انجام شده‌است و این استان با وجود موقعیت آب و هوایی ویژه‌ای که دارد در زمینه پرورش انواع ماهی به جایگاه مناسبی رسیده‌است و تلاش‌های برای ارتقا این جایگاه در سال‌های آینده ادامه می‌یابد.

شکراللهی گفت: عرضه ماهیان گرمابی و سردابی تولید شده در استان قم به بازار در زمان‌های خاصی صورت می‌گیرد اما  بهره‌بردارانی که با داشتن استخرهای مجهز امکان نگهداری ماهیان پرورشی خود را دارند می‌توانند در طول سال محصول خود را به بازار عرضه کنند.

وی تاکید کرد: همچنین در راستای درآمدزایی بیشتر و گسترش فرصت‌های شغلی در حوزه شیلات، سازمان جهاد کشاورزی قم درنظر دارد در خصوص راه‌اندازی صنایع تبدیلی و غذایی به‌منظور فرآوری محصولات شیلاتی، شرایط لازم را برای سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه فراهم آورد.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار