مدیرکل انتقال خون قم گفت: این استان به ۲ پایگاه انتقال خون جدید نیاز دارد چرا که درحال توسعه از نظر جمعیتی است و مهاجر پذیر نیز می‌باشد.
کد خبر: ۱۰۶۰۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰ 09 August 2022

به گزارش تابناک قم، مرتضی نوریان افزود:‌ اکنون در شرایطی هستیم که مراکز درمانی استان باید توسعه پیدا کند هم چنین قم  محور مواصلاتی ۱۷ استان است و باید در وهله اول در منطقه پردیسان مرکز انتقال خون ایجاد شود.

شهرک پردیسان در منطقه هشتم شهرداری قم و در جنوب غربی این شهر قم واقع‌ شده است، این منطقه در سال ۱۳۷۷ توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال ۱۳۹۰ به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد.

وی بیان کرد: با توجه به ایجاد ۲ شهرستان جدید در قم با گستردگی و حجم جمعیت موجود، درحال حاضر تنها ۲ پایگاه انتقال خون در این استان فعال است.

قم دارای شهرستان های جعفریه و کهک و بخش های مرکزی ، دستجرد و سلفچگان است.

وی در مورد ضرورت ایجاد پایگاه انتقال خون در ۲ شهرستان تازه تاسیس قم گفت: جمعیت قالب استان در شهرستان قم ساکن است و عدد کمی در ۲ شهرستان و دیگر شهر و روستاها داریم هم چنین در طرح های توسعه‌ای ما برای ایجاد پایگاه انتقال خون ضوابطی وجود دارد.

نوریان ادامه داد: این که شهرستانی پایگاه ثابت یا سیار داشته باشند را شاخص های جمعیتی و تخت های بیمارستانی تعیین می‌کند.

وی با اشاره به نقش خیران سلامت در توسعه پایگاه‌های انتقال خون گفت: اکثر مراکز درمانی استان را خیران ساخته‌اند این در حالیست که ما پشتیبان مراکز درمانی هستیم و زمین مناسبی در پردیسان را در اختیار گرفته‌ایم و همه مجوزهای لازم گرفته شده‌است اما به دلیل نداشتن ردیف بودجه، نیازمند کمک خیران هستیم.

وی اظهار داشت: در سفر سال گذشته آیت الله رئیسی، رییس جمهوری به قم مصوبه ای داشتیم که امید است بتوانیم با پیگیری بودجه لازم برای ساخت مرکز پردیسان را بگیریم اما اگر خیران پای کار بیایند زودتر نتیجه خواهیم گرفت که نیاز ۲۰ سال آینده استان را تامین کند.

وی بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ به ازای هر ۹.۲ دقیقه فرآورده های خونی در استان توزیع شده‌است که این امر حساسیت کار را نشان می‌دهد این در حالیست که  قم وظیفه تامین خون استان تهران را به عنوان پشتیبان بر عهده دارد و بعضا فرآورده‌های خونی به استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و گیلان هم ارسال شده‌است.

نوریان افزود: ۸۰ درصد فرآورده های خونی در داخل استان قم مصرف شده و بقیه به شبکه خون رسانی کشور ارسال می‌شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار