استاد حوزه علمیه قم گفت: آخرین نفری که در کربلا شهید شد سُوَیدِ بنِ عَمروِ خَثعی بود که صبح عاشورا تیر خورد و بعد از شهادت امام حسین(ع) بلند شد و دوباره به جنگ با سپاه یزید پرداخت و به شهادت رسید.
کد خبر: ۱۰۶۰۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰ 09 August 2022

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی نظری منفرد شب گذشته در مراسم عزاداری که در دفتر آیت‌الله فاضل لنکرانی در قم برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: حوادث زیادی در کربلا رخ داد و تمامی افراد امام به شهادت رسیدند؛ مشهور است که ۷۲ تن به شهادت رسیدند و منابع دیگری عدد شهدا را ۶۱ ذکر می‌کنند.

وی ادامه داد: در برخی اظهارنظرهایی که از گذشتگان به‌جامانده ۷۸ یا ۸۸ نفر ذکر شده است اما مشهور ۷۲ نفر هستند.

نظری منفرد بیان داشت: ۴۰ نفر از اصحاب در حمله اول به شهادت رسیدند و جدا از این حمله برخی از یاران در یک جا و یک‌مرتبه شهید شدند.

وی ابراز داشت: یک بحث دیگر در خصوص زمان شهید شدن امام حسین (ع) است که بر اساس روایات اصحاب اجازه ندادند بنی‌هاشم به میدان بروند و ظهر که شد در نماز ظهر عاشورا هنوز از صحابه حضور داشتند.

نظری منفرد تصریح کرد: احتمالاً بر اساس روایتی که از امام صادق وجود دارد ایشان عصر به شهادت رسیدند.

وی در خصوص تعداد شهدای کودک نیز بیان داشت: مرحوم علامه مجلسی نقل می کند که در روز عاشورا کودکی از خیمه‌ها بیرون آمد و به شهادت رسید و در واقع تعداد کودکان بیش از حضرت علی‌اصغر و حضرت قاسم بودند.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: آخرین نفری که شهید شد سُوَیدِ بنِ عَمروِ خَثعی بود که صبح تیر خورد و بعد از شهادت امام حسین(ع) بلند شد و دوباره به جنگ با سپاه یزید پرداخت و به شهادت رسید.

وی ادامه داد: در روز عاشورا چند نفر مجروح شدند و بعد از واقعه کربلا به‌ صورت عادی از دنیا رفتند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار