عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه تحقق جریان هدایت الهی در اراده انسان تبعیت از ولی الهی است، گفت: عبادتی که به امر الهی نباشد، نفس‌‍پرستی و شیطنت است.
کد خبر: ۱۰۶۰۲۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲ 05 August 2022

به گزارش تابناک قم، آیت الله سید محمد مهدی میرباقری در روز ششم ماه محرم، در حسینیه حضرت زهرا(س)، به تبیین فراز های دیگری از خطبه سید الشهدا(ع) در مقابل معاویه پرداخت و افزود: بعد از آنی که سید الشهدا موقف و جایگاه خود را به معاویه گوش زد کرد و به او فهماند که حزب الله سرانجام بر حزب الشیطان غلبه پیدا می کند، اهل بیت عصمت و طهارت هستند، به تبیین رابطه بین خودشان و قرآن کریم و علم الهی پرداختند.

میرباقری افزود: علم الهی همان علمی است که امام(ع) با این علم امت را در وادی هدایت راهبری می کنند و این علم عمدتا در کتاب شریف قرآن آمده است و در حقیقت، فقط کسانی می توانند، امت را رهبری و هدایت کنند که علم این کتاب شریف را در اختیار داشته باشند.

وی اضافه کرد: تمام علم الهی که ظرفیت هدایت امت را دارد، فقط در اختیار معصومین می باشد و این مطلب از مطالب پرتکرار در کلام ائمه عصمت و طهارت است.

استاد حوزه علمیه سپس به ۲ وسیله ای که بعد از نبی گرامی خدا، هدایت جامعه از طریق آن حاصل می شود، اشاره کرد و افزود: بر اساس ادامه  فراز های این خطبه و حدیث شریف ثقلین، کتاب و عترت، آن دو وسیله هدایت امت بعد از نبی اکرم(ص)می باشد.

میرباقری با تبیین این مطلب که کتاب شریف قرآن دارای ظاهری است و باطنی و باطن قرآن هم، خودش دارای باطنی است و در برخی از روایات تا هفتاد بطن برای این کتاب شریف برشمرده شده است، عنوان کرد، تنزیل و تأویل قرآن همانند ظواهر و بطون قرآن، همه در نزد معصوم وجود دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تشریح ادامه خطبه حضرت اباعبدالله(ع)، افزود: این امامی که دارای چنین مقاماتی است، همان امامی است که خداوند متعال بر اساس آیات شریفه الهی، اطاعت و تبعیت از ایشان را بر همه ی مردم واجب کرده است.

 رییس فرهنگستان علوم اسلامی ضمن بررسی رابطه بین اطاعت خداوند متعال و ائمه معصومین بر طبق روایتی از کتاب شریف کافی، اطاعت امام را متصل به امامت خداوند متعال عنوان کرد و خاطر نشان کرد: در واقع این دو اطاعت، یک اطاعت و یک تکلیف است، بنابراین طریق اطاعت خداوند متعال، اطاعت از امام است و در غیر این صورت هیچ راهی برای اطاعت خداوند متعال وجود نداشت.

میرباقری با تبیین آن «امر الهی» که موجب هدایت انسان ها می شود و خداوند متعال، آن را برای حرکت مردم به سمت توحید نازل کرده است، بیان داشت که این «اَمر» از طریق یک مجرایی در این عالم نازل می شود و طریق آن نیز «اراده» معصوم(س) است.

 عضو مجلس خبرگان رهبری در  ادامه با اشاره به مقام «رحمت موصوله» بودن امام، به تبیین چگونگی دریافت رزق الهی در عوالم مختلف پرداخت و افزود: در هر عالمی رزق الهی از طریق مجرای متناسب با آن عالم، به انسان اعطا می شود، اما نکته مهم و قابل توجه این است که در هر عالم، معصوم(ع)واسطه و مجرای رزق الهی است.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی در فرازهای پایانی سخنان خویش با تشبیه مجاری هدایت الهی در عالم به مجاری رزق الهی افزود: امام مجرای هدایت الهی در عالم است و اگر کسی خودش را در مسیر و مجرای هدایت الهی در عالم قرار دهد، مورد هدایت الهی قرار می گیرد و راه قرار گرفتن در مجرای هدایت الهی، تبعیت از امام است چرا که امام، حامل امر الهی است.

میرباقری تاکید کرد، راه نازل شدن هدایت الهی در اراده انسان، تبعیت از روی اختیار است. در واقع انسانی که مقام «طوع» برسد، می تواند اراده ی خود را محل نزول هدایت الهی قرار دهد و معنای «طوع» نیز، تبعیت از روی رأفت و محبت و شوق است. استاد میرباقری افزود: اگر عبادتی به امر الهی نباشد، این عبادت در حقیقت بازی است، مانند دو رکعت نماز شیطان که چهار هزار سال طول کشید و با این که نماز بود، ولی در حقیقت خود بینی و نفس پرستی بود.

وی در پایان یادآور شد: از آنجایی که در جامعه مومنین، هر انسانی می تواند حامل امر الهی باشد، لذا هر کس به اندازه تبلور این امر در درون او، قابلیت امر به معروف و نهی از منکر پیدا می کند، بنابراین می توان گفت: امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی، اظهار و ابراز امر الهی در سطح جامعه است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار