ولگردی در هر شکل و قالبی که باشد یک ویژگی منفی است حالا اگر این ولگردی و پرسه زدنهای بی‌حساب توسط یک حیوان با خوی درندگی و بصورت گله‌ای و بیرحمانه انجام بگیرد، وضعیت مقداری ترسناک تر می‌شود.
کد خبر: ۱۰۵۴۵۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۰۲:۵۶ 05 July 2022

به گزارش تابناک قم، از خصوصیات دلهره آمیز جولان سگ های ولگرد در مناطق حاشیه ای قم زندگی گله ای بهمراه خوی درندگی آنهاست؛ بارها مردم از حمله ناگهانی چند قلاده سگ به سمت خودروهای سواری خبر داده اند که درصورت عدم هوشیاری بموقع رانندگان می توانست صحنه های خونینی را برجا بگذارد.

به گفته مسوولان استانی، طی یک هفته گذشته چهار مورد گازگرفتگی و حمله سگ به انسان در منطقه دامشهر رخ داده که از این بین ۲ مورد به سگ های ولگرد و ۲ مورد نیز مربوط به سگ های گله و دامداری ها بوده که در پی آن ۲ کودک خردسال جان خود را از دست دادند.

منطقه دامشهر قم یکی از بزرگ‌ترین میادین دامی کشور محسوب می شود و مدتی است سکونت انسان ها در کنار واحدهای دامداری به معضلی در این منطقه تبدیل شده که از نظر بهداشتی، فرهنگی و اجتماعی تهدیدی برای شهر قم به شمار می‌آید.

شهرک صنعتی دامشهر به مساحت ۶۶۴ هکتار، در سال ۷۵ در کیلومتر ۱۳ محور قم - جعفریه احداث شد، ۳۰ کاروانسرای دام در این شهرک وجود دارد و سالانه بین ۶۰۰ هزار تا یک میلیون راس دام از استان های مختلف کشور وارد میدان دامشهر می شود.

خطر حمله سگ های ولگرد امروز در کمین تمام مردم است و بنظر می رسد با توجه به ازدیاد غیرمنطقی جمعیت سگ های بدون صاحب باید اقدام عاجلی بخصوص در سطح شهرکهای صنعتی و منطقه دامشهر و لبن صورت بگیرد. به گفته کارشناسان هم اکنون در خصوص مقابله و مبارزه با خطرات حیوانات خطرناک خلاءهای قانونی زیادی وجود دارد و عملا دست دستگاه های مختلف در برخورد با افراد متخلف بسته است.

به گفته مسوولان بهداشتی استان قم نیز آمار حیوان گزیدگی در سال ۹۸ حدود سه هزار مورد بوده که بخش زیادی از حوادث در نزدیکی حریم شهر اتفاق افتاده که روند روبه رشد آن حاکی از ازدیاد غیر اصولی سگ های ولگرد است.

ازدیاد سگ های ولگرد حتی صدای مسوولان محیط زیست استان را نیز درآورده و تعداد آنها به تهدیدی برای محیط زیست تبدیل شده است؛ به گفته مسوولان محیط زیست قم مساله بیماری هاری کاملا جدی است.

حامیان دردسرساز

افزایش سگ های ولگرد ارتباط مستقیمی با فعالیت غیر اصولی برخی گروه ها و انجمن های حامی حیوانات نیز دارد؛ در حالی که طبق مصوبات استان دادن خوراک به سگ های ولگرد صرفا در سایت ویژه البرز مجاز است که بصورت مستمر شاهد توزیع غذا در بین این حیوانات به خصوص در انتهای بلوار غدیر، پردیسان، انتهای بلوار جمهوری، میدان مرجعیت و سایر نقاط هستیم.

با این وجود این افراد همیشه در برابر طرح های مدیریت جولان این حیوانات در حریم زندگی شهری و ایجاد خطر برای مردم مقاومت کرده و با راه اندازی پویش های مجازی و تجمعات کور، مانع از مدیریت مطلوب این معضل می شوند. این در حالی است که غذا دادن به سگ های بدون صاحب در حریم شهری ممنوع است و نیروی انتظامی می تواند در صورت مشاهده تخلف، ورود کند.

به گفته کارشناسان، غذا دادن روزانه به این حیوانات سبب تغییر عادات سگ های ولگرد و بدون صاحب شده است و وقتی در طول یک یا چند روز غذای کافی در بین آنها توزیع نشود به سمت طعمه هایی مانند کودکان خردسال حمله می کنند.

جولان سگ‌های ولگرد در دامشهر

یکی از اشکالات مهم در زمینه ساماندهی وضعیت سگ های ولگرد در دامشهر این است که هم اکنون این منطقه برغم داشتن تعداد زیادی از جمعیت فاقد هرگونه بخشداری یا شوراست که این خلاء نیز به نوبه خود در احصای مشکلات و روند تصمیم سازی مشکلاتی را در سطح استان بوجود آورده است، این درحالی است که طبق سیاست گذاری و قوانین استانی سکونت خانوار در این منطقه خلاف قانون است با این وجود هم اکنون تعداد زیادی از کارگران اتباع بهمراه خانواده خود در این منطقه فاقد امکانات اولیه زندگی شهری سکونت کرده اند که تعداد آنها در مقایسه با یک دهه گذشته تا ۴ برابر بیشتر شده است.

بازدید میدانی از منطقه دامشهر قم به وضوح مساله مدیریت نامناسب پسماندها و رها شدن برخی اقلام خوراکی را نشان می دهد. همچنین عدم انجام برخی امور بهداشتی بر روی این حیوانات نیز تهدیدات بهداشتی برای مردم بوجود آورده است.

به باور مسوولان استانی، از دیگر خلاءهای نمایان در مدیریت این حیوانات، عدم شناسنامه دار بودن سگ های گله و دامداری ها، واحدهای صنعتی و سایر محوطه های محصور است؛ در حالی که طبق قانون نگهداری توله این حیوانات بر عهده مالکان آنهاست که هم اکنون هیچ قائده و حساب و کتاب و شفافیتی در نحوه نگهداری و یا رها شدگی آنها در سطح حریم شهری وجود ندارد و این رویه اشتباه در افزایش جمعیت آنها دخیل است.

همچنین به گفته مسوولان شهرهای اقماری استان قم، طی سالهای گذشته هزینه بالایی جهت زنده گیری و جمع آوری سگ های ولگرد انجام شده که بدلیل عدم شفافیت در فعالیت آنها پس از چند روز سگ های ولگرد دوباره در منطقه مشاهده می شوند.

بر اساس قانون، وظیفه مدیریت سگ های ولگرد در محدوده حریم شهری برعهده شهرداری، در سطح روستاها بر عهده دهیاری ها، و در محدوده های محصور و بسته مانند شهرک های صنعتی و واحدهای دامپروری بر عهده مالکان است و در صورت بروز هر گونه حادثه ای در این مکان‌ها باید یکی از این سه گزینه پاسخگو باشند و نمی شود با ادامه بی مبالاتی عده ای، آرامش و امنیت روانی بخش زیادی از جامعه برهم بخورد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار