مدیر امور اراضی قم گفت: بیش از یکصد هکتار از اراضی ملی و دولتی در این استان طی سه‌ماهه نخست سال‌جاری استرداد و فسخ قرارداد شده‌است.
کد خبر: ۱۰۵۳۴۴۷
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵ 29 June 2022

به گزارش تابناک قم، سعید فرشاد مهر بیان کرد: در راستای نظارت بر اجرای طرح‌های واگذارشده سه فقره پرونده برای رسیدگی در کمیسیون نظارت ماده ۳۳ مطرح شد که با توجه به گزارش عوامل نظارتی مبنی بر عدم پیشرفت فیزیکی مناسب حدود ۱۰۳ هکتار از اراضی واگذارشده مسترد گردید.

وی در ادامه با اشاره به نظارت مستمر بازرسان برای جلوگیری از تخلف‌های احتمالی در سطح اراضی استان، از مجریان و سرمایه‌گذاران طرح‌ها خواست تا مطابق برنامه زمانبندی نسبت به اجرای طرح و تعهدهای خود عمل کنند و به قوانین توجه لازم را داشته‌باشند.

وی تاکید کرد: یگان حفاظت از اراضی استان قم در تمامی روزهای هفته مناطق مختلف استان را رصد می‌کند و با هرگونه تغییر کاربری غیرمجاز در زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها برخورد قانونی خواهد کرد.

فرشاد مهر تاکید کرد: از تمامی بهره‌برداران، مالکان و شهروندان می‌خواهیم تا در صورت مشاهده هرگونه تغییر کاربری غیرمجاز، مراتب را به سامانه ۱۳۱ اطلاع دهند و همچنین برای دریافت مجوز هرگونه تغییر کاربری احتمالی، به اداره‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌های تابعه خود مراجعه کنند.

وی افزود: با اجرای طرح‌های نظارتی دقیق از تصرف اراضی استان جلوگیری به‌عمل خواهد آمد و همچنین با رفع تصرف از اراضی زراعی و باغی که مورد سواستفاده قرار گرفته‌است، زمینه برای بازگشت این سرمایه‌های طبیعی به چرخه تولید محصولات کشاورزی و فعالیت اقتصادی باز می‌شود. 

وی در ادامه با اشاره به اهمیت حفظ سطح باغ‌ها و مزارع برای حفاظت از طبیعت استان، بیان داشت: صیانت و حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی قم که در شرایط خاص جغرافیایی این استان با زحمت بسیار ایجاد شده‌است، اهمیت‌ فوق‌العاده ای دارد و باید این موضوع برای بهره‌برداران بخش‌کشاورزی استان و عموم مردم قم به خوبی تبیین شود.

۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان موجود است که در ۶۴ هزار هکتار آن (۴۲ هزار هکتار زراعی و ۲۲ هزار هکتار باغی) فعالیت کشاورزی صورت می‌گیرد.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار