مدیر کل استاندارد قم گفت: شهربازی ها مجموعه هایی هستند که در آن ها تعدادی از وسایل تفریحی مکانیکی و الکتریکی و محرک موجود هست که در استان قم استاندارد های لازم را دارند و مشکلی وجود ندارد.
کد خبر: ۱۰۵۳۱۸۱
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶ 28 June 2022

به گزارش تابناک قم، بازی در پارک ها و فضای باز برای کودکان، به دلایلی همچون استفاده از هوای تازه، بیرون آمدن از محیط خانه و سرگرمی، برقراری ارتباط های اجتماعی و فعالیت های بدنی در راستای ارتقای سلامت آن ها بسیار مفید است اما گاها والدین به دلیل نگرانی از آسیب های احتمالی، کودکان را از استفاده از وسایل بازی در پارک ها و شهر بازی ها محروم می کنند بنابراین ایمنی و استاندارد بودن وسایل بازی همچون تاب و سرسره و به ویژه وسایل متحرک و الکتریکی در شهر بازی ها برای والدین اهمیت ویژه ای دارد.

با توجه به این نگرانی ها و اهمیت تضمین سلامت کودکان در هنگام بازی و در راستای ایجاد محیطی شاد، مفرح و سرگرم کننده برای کودکان علاوه بر لزوم مراقبت والدین و آگاهی دادن به کودکان از نحوه عملکرد وسایل بازی، انجام یکسری اقدامات و فعالیت ها برای کاهش آسیب به کودکان ضروری است.

مهمترین اقدامات ارزیابی ایمنی و استاندارد زمین های بازی به لحاظ طراحی و فاصله استاندارد، وجود تجهیزات غیر فلزی و کف پوش مناسب نظارت به موقع و نگهداری از تجهیزات است.
با وجود اهمیت این مسئله برای والدین برخی از اخبار مبنی بر غیر استاندارد بودن شهر بازی ها و زمین های بازی منجر به این می شود که والدین فرصت فعالیت های بدنی و سرگرمی کودکان را در پارک و فضای سبز از آن ها بگیرند که البته نگرانی به جایی است.

به همین دلیل به محض مواجه با خبری که حاکی از این بود که ۵۰ درصد از وسایل شهربازی ها و زمین های بازی شهر قم استاندارد و مجوز اولیه را هم ندارند به بررسی صحت و سقم خبر پرداختیم.

در همین رابطه مجید آوری فرد مدیر کل استاندارد قم در گفت و گو با خبرنگار ایسنا در خصوص انتشار خبری مبنی بر نداشتن استاندارد اولیه ۵۰ درصد از وسایل شهر بازی ها و زمین های بازی استان با بیان این که این خبر دقیق منتشر نشده به توضیح تفاوت شهر بازی با زمین بازی پرداخت و گفت: شهربازی ها مجموعه هایی هستند که در آن ها تعدادی از وسایل تفریحی مکانیکی و الکتریکی و محرک موجود هست که در استان قم استاندارد های لازم را دارند و مشکلی وجود ندارد.

شهربازی های فعال قم چقدر استاندارد هستند؟

وی با بیان این که متولی زمین های بازی شهرداری است، عنوان کرد: زمین های بازی قسمتی است که در مجموعه ی فضای سبز و پارک ها موجود و اسباب بازی هایی همچون سرسره و تاب و در واقع وسایل غیر الکتریکی و بدون تحرک را دارند لذا در حوزه استاندارد زمین های بازی مشکلاتی وجود دارد.

آوری فرد با اشاره به این که زمین های بازی سه نوع تاییدیه استاندارد دارند، اضافه کرد: اولین استاندارد تهیه تجهیزات بازی از نظر ساخت و تولید توسط کارخانه هایی است که از سازمان ملی استاندارد دارای نشان هستند.

وی ادامه داد: فاز دوم چینش، طراحی و نصب استاندارد تجهیزات زمین های بازی است به این معنا که امکان دارد در زمان نصب پایه ها محکم نبوده و کف پوش مناسبی وجود ندارد و یا از نظر فیزیکی فاصله تجهیزات نسبت به هم و یا دیوار مناسب و کافی نباشد و احتمال برخورد و آسیب به کودک وجود داشته باشد.
 
مدیر کل استاندارد قم در ادامه سومین مرحله دریافت تاییدیه را بررسی تجهیزات مستهلک و فرسوده دانست و گفت: اگر چه تجهیزات استاندارد، تهیه و نصب شده باشند طی زمان مستهلک و فرسوده می شوند و کارکرد و ایمنی اولیه را ندارند این ها به صورت دوره ای توسط سازمان ملی استاندارد بازرسی و هر سال تاییدیه آن ها تمدید می شود.

آوری فرد ضمن تشکر از شهرداری قم یادآور شد: شهرداری در چهار سال گذشته تمام تجهیزات فلزی غیر استاندارد شهر قم را جمع آوری و تجهیزات بازی استاندارد خریداری کرد اما برای همه آنها نتواست تاییدیه نصب و بهره برداری دریافت کند.

وی بیان کرد: طبق آمار ۱۲۴ تا از تجهیزاتی که در زمین های بازی قم وجود دارد توانسته تأییدیه نصب و بهره برداری را بگیرد به این معنا تجهیزات استاندارد بوده و به صورت استاندارد هم نصب شده و در مقطع خودش به بهره برداری رسیده است.

آوری فرد با تاکید بر این که ۴۷ درصد تجهیزات موجود در زمین های بازی شهر قم تاییدیه های لازم را داشتند، متذکر شد: از تعداد ۱۲۴ تجهیز در حال حاضر فقط ۴۵ تجهیز دارای مجوز معتبر هستند لذا مجوز ۷۹ تجهیز منقضی شده و اقدامی جهت دریافت تاییدیه مجدد برای این ها انجام نشده البته این درحالی است که تاییدیه اولیه را دارند اما با گذشت یکسال تاییدیه ها تمدید نشده است.

مدیر کل استاندارد قم متذکر شد: ۴۷ درصد تجهیزات تاییدیه اولیه استاندارد را دارند که از این میزان ۱۷ درصد هنوز معتبر است و ۳۰ درصد زمان اعتبار آن ها منقضی شده است.

آوری فرد ادامه داد: علی رغم خرید تجهیزات استاندارد ۵۳ درصد باقیمانده موفق به کسب تاییدیه نصب و بهره برداری نشدند لذا با توجه به مشکلات احتمالی در سلامت تجهیزات قبل دریافت تاییدیه و مناسب نبودن فضای فیزیکی باید در طراحی و چینش تجهیزات و فضای فیزیکی زمین بازی بازنگری هایی داشته باشند.

وی با بیان این که اخطار های لازم در این زمینه ابلاغ شده، ابراز کرد: قاعدتا تجهیزات زمین های بازی نباید توسط شهرداری به عنوان متولی مورد بهره برداری قرار بگیرد و اخطارهایی بابت اصلاح مشکلات داده می شود همچنین ماده ۱۵ و ۱۶ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد تاکید کرده کالا یا خدمت دارای استاندارد اجباری در صورت نداشتن استاندارد حق بهره برداری از آن وجود ندارد و استفاده از آن جرم به حساب می آید و مطابق ماده ۴۰ قانون با آن ها برخورد قانونی خواهد شد.

در پایان با اشاره به این که از شهرداری قم به دلیل اهتمام و سرمایه گذاری در جمع آوری تجهیزات فلزی و غیر استاندارد و خرید تجهیزات استاندارد تشکر کردیم، تأکید کرد: ما این انتظار را داشتیم که طی دو تا سه سال گذشته در زمینه دریافت تاییدیه این تجهیزات اهتمام بیشتری می کردند لذا می توان گفت مصالح خوبی فراهم شده اما ساختمان خوبی تهیه نشده است و توقع داریم حوزه مدیریت پارک ها و فضای سبز شهرداری اهتمام ویژه ای در جهت دریافت تاییدیه های لازم داشته باشند تا بتوانند محیطی ایمن برای شادی کودکان فراهم کنند.

۸۸ درصد مجموعه‌های بازی کودکان و نوجوانان در قم استاندارد است

پیام جوادیان مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم نیز  طی سخنانی با اشاره به اهمیت حفظ سلامتی کودکان در پارک‌ها اظهار کرد: ایمنی و استانداردسازی یکی از دغدغه‌های اصلی مدیریت شهری در قم بوده و نسبت به اجرای شاخص‌های استاندارد در پارک‌ها و بوستان‌ها دقت لازم صورت گرفته است.

شهربازی های فعال قم چقدر استاندارد هستند؟

وی از جمع‌آوری وسایل غیراستاندارد خبر داد و افزود: در سال ۱۳۹۵ بیش از ۹۵ مجموعه وسایل بازی کودکان که فلزی بوده و استاندارد نداشت، از سطح بوستان‌ها جمع‌آوری شد و در حال حاضر جمعاً ۲۲۳ مجموعه بازی کودک و نوجوان در بوستان‌ها وجود دارد که از آن‌ها ۱۸۲ مجموعه دارای استاندارد ساخت و نصب بوده و تأییدیه دارند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم تصریح کرد: تنها ۴۱ مجموعه‌ که قبل از سال ۱۳۹۵ نیز خریداری‌شده استاندارد ساخت ندارد، اما در مراحل نصب تمام استانداردهای لازم رعایت شده و همچنین ۱۵ هزار مترمربع از زمین‌های بازی نیز دارای کفن‌پوش‌های استاندارد است.

وی همچنین کلیه شهربازی‌ها را نیز دارای استاندارد دانست و ابراز کرد: شهربازی غدیر، علوی و شهربازی هاشمی تا گواهی استاندارد دریافت نکردند، مجوز بهره‌برداری به آن‌ها داده نشد و تله‌سیژ بوستان علوی نیز تا زمانی که استاندارد را نگرفت مجوز بهره‌برداری به آن داده نشد.

جوادیان تأکید کرد: در سال ۱۳۹۵ سازمان پارک‌ها و فضای سبز از طرف اداره کل استاندارد قم به‌عنوان دستگاه برتر انتخاب شد و اخذ استاندارد برای مجموعه‌های بازی هرسال تمدید می‌شود، درصورتی‌که هیچ شهری در کشور این استاندارد را هرسال تمدید نمی‌کند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار