معاون محیط زیست انسانی حفاظت محیط زیست قم با بیان اینکه پنج درصد زباله تولیدی در این استان برای بخش‌هاست گفت: پسماند تولیدی در بخش‌ها باید انبارش شود و پس از تفکیک و کاهش حجم به سایت زباله انتقال پیدا کند، چراکه این شیوه مدیریت پسماند منفعت اقتصادی زیادی به همراه دارد.
کد خبر: ۱۰۵۱۸۹۲
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷ 21 June 2022

به گزارش تابناک قم، سید احمد شفیعی روز دوشنبه در جلسه کارگروه مدیریت پسماند شهرستان قم در تالار امام رضا (ع) فرمانداری با تاکید بر سودمند بودن پسماند افزود: برخی‌ها پسماند را زباله و بی‌اهمیت می‌بینند، همه موادی که مصرف می‌کنیم در نهایت با یک فاصله زمانی تبدیل به پسماند می‌شود و چیزی از بین نمی‌رود.

وی یادآور شد: تنها در حوزه مصالح ساختمانی کشور بالغ بر ۱۲۰ میلیون تُن زباله تولید و با یک بازه زمانی به نخاله‌ تبدیل می‌شود.

شفیعی افزود: زباله‌های خانگی، صنعتی، ویژه و بیمارستانی نیز می‌توانند فرایند خاص خود را داشته باشند.

معاون محیط زیست استان با اشاره به اینکه در سفر اخیر رئیس جمهور در حوزه محیط زیست دو مصوبه داشتیم، که در خصوص گرد و غبار و پسماند بود بیان داشت: در برخی بخش‌ها، مانند سلفچگان، پسماند به معضل اجتماعی تبدیل شده است.

وی افزود: چهار یا پنج درصد کل پسماندی که در استان تولید می‌شود، متعلق به بخش‌ها و شهرستان‌ها است، طبیعتا این پسماندها می‌تواند انبارش شود، تفکیک شده و حجمش کاهش یابد، و پس از پِرس شدن به سایت زباله انتقال پیدا کند که این شیوه مدیریت مصرف، منافع اقتصادی بسیاری دارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم نیز در این جلسه با ارائه آماری از جمع‌آوری زباله در برخی مناطق استان گفت: طی دو ماه سال جاری، شهرداری سلفچگان به صورت میانگین ۳۰ تُن زباله را جمع‌آوری کرده، و این حجم در قمرود ۱۷ تُن، لنگرود ۷۷ تُن و مبارک‌آباد ۸۳ تُن است.

عبدالله میرابراهیمی با تاکید بر آموزش تفکیک از مبدا زباله به دهیاری‌ها گفت: در صورتی که دهیاری‌ها پسماندهای تَر را مدیریت کنند، کار مدیریت زباله‌های خشک نیز به آسانی صورت می‌گیرد، چراکه فقط یک درصد زباله‌ها قابلیت تفکیک ندارد.

وی گفت: ما کرم ورمی را برای تهیه کود کمپوست از زباله‌های تر در اختیار دهیاری‌ها قرار می‌دهیم، و با توجه به وجود کود دامی در روستاها، مخلوط کود کمپوست و کود دامی، کود بسیار مرغوبی را تولید می‌کند، که از نظر اقتصادی منافع قابل توجهی را متوجه روستائیان می‌کند.

بخشدار مرکزی قم نیز با بیان اینکه این بخش دارای دو دهستان قنوات و قمرود است گفت: در قنوات زباله‌ها هفته‌ای سه بار و در قمرود نیز هفته‌ای دوبار جمع‌آوری و به سایت دفع زباله تحویل می‌شود.

محمد ملکیان ثابت افزود: پسماند تمام مجتمع‌های بین‌راهی موجود در جاده قم - تهران نیز به غیر از یک مورد توسط پیمانکار جمع‌آوری می‌شود.

بخشدار خلجستان نیز خاطرنشان کرد: این بخش با ۴۲۶ کیلومتر مربع وسعت، دارای ۲۴ روستاست که حدود ۲۰ روستا دارای دهیاری و شورا می باشد.

حسن بافرانی با بیان اینکه در هر روستا چاله‌ای برای جمع‌آوری زباله حفر شده است گفت: با توجه به اینکه منطقه خلجستان کوهستانی است، امکان حفر عمیق چاله نیست، از این رو اکثر پلاستیک‌هایی که در حاشیه روستاهای این بخش ریخته شده، به خاطر این است که به دلیل عمیق نبودن چاله‌های زباله‌، امکان امحا وجود ندارد.

وی حجم زباله‌ های جمع‌آوری شده در این بخش را ۱۰۰ تُن ذکر کرد و گفت: زباله‌های شهر دستجرد توسط شهرداری جمع‌آوری و مدیریت می‌شود، ولی برای مدیریت زباله‌های روستایی با مشکل مواجه هستیم، ۵۰ هکتار زمین منابع طبیعی داریم، اجازه بدهند سایتی را پیش‌بینی کنیم.

عباس گراوند بخشدار سلفچگان نیز این بخش را متشکل از ۴۳ روستا با ۲۵ دهیاری و شورا عنوان کرد و گفت: این بخش از دو دهستان راهجرد شرقی و نیزار تشکیل شده است که پسماند و آلودگی هوا معضل‌های زیست محیطی و اجتماعی آن به شمار می‌آید.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار