مدیر خانه خلاق و نوآوری اشراق با اشاره به تجهیز مرکز شتاب‌دهنده سداد گفت: در این مرکز از میان ۳۰۰ ایده، ۷۵ ایده برتر انتخاب و تیم‌های صاحب ایده در حال پیشبرد برنامه‌های خود هستند.
کد خبر: ۱۰۵۱۸۸۶
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸ 21 June 2022

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قطبی در نشست خبری معرفی خانه خلاق و نوآوری اشراق دفتر تبلیغات حوزه‌‌ علمیه قم که در سالن جلسات مرکز همایش‌های غدیر در قم برگزار شد، با اشاره به نسل‌های مختلف فناوری اظهار کرد: اینترنت و صنعت دیجیتال و به عبارت کلی فضای مجازی اتفاقات بی‌نظیری را به دنبال داشته است و می‌توان از انقلاب علمی برای این عصر دیجیتال نام برد.

وی با بیان اینکه ابزارهای دیجیتالی موجب سهولت در امور شده است، تصریح کرد: این حوزه در عرصه ارتباطات بشر نقش بسیار مهمی داشته است.

مدیر خانه خلاق و نوآوری اشراق از ورود به نسل چهارم فناوری و رسیدن به معنای دانش‌بنیان یاد کرد و گفت: در بستر تاریخ، پیشرفت علم و توسعه ظرفیت‌های بشر واژه دانش بنیان معنا پیدا می‌کند و اکنون فناوری‌های پیچیده در اختیار بشر قرار داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در نسل سوم فناوری اینترنت یک ابزار کمک است، مطرح کرد: اینترنت در نسل چهارم قدرت مدیریت بشر را بر عهده می‌گیرد و از ابزار بودن ارتقا می‌یابد و به جای انسان تصمیم‌سازی، فکر و اقدام می‌کند.

قطبی با بیان اینکه دانش‌بنیان در نسل چهارم معنا پیدا می‌کند، اظهار کرد: در نسل اول فناوری قدرت بازو کفایت می‌کرد، در نسل دوم نیز مهارت کافی بود و در نسل سوم نیز تحصیلات می‌توانست ما را به نتیجه برساند اما در نسل چهارم نیازمند تبدیل دانش به سیستم هستیم و صرف اینکه مدرک داریم نمی‌توانیم هوش مصنوعی را در دست بگیریم بلکه باید دانش خود را به الگوها و نظام‌‌واره‌ها تبدیل کنیم تا بتوانیم دانش‌بنیان بودن را معنا بخشیم.

وی ادامه داد: اگر دانش انباشت شده متراکم در رشته‌های مختلف را بکار نگیریم نمی‌توانیم رشته‌های چهارم فناوری را مدیریت کنیم و به همین علت است که رهبری نیز موضوع دانش بنیان بودن را در تمامی عرصه‌ها مورد تاکید قرار داده‌اند، رسیدن به این هدف نیاز روز است و اگر این کار را انجام ندهیم از شتاب قطار توسعه عقب می‌مانیم.

قطبی بی‌توجهی به منطق دانش بنیان بودن را موجب به هلاکت رسیدن دانست و گفت: دانش‌بنیان یک نیاز و بلکه یک ضرورت در بستر تاریخ علم دنیاست و لبه توسعه صرفا متکی بر دانش بنیان بودن است و اگر این موضوع را درنظر نگیریم نابود خواهیم شد.

وی از نقش رسانه‌ها در تبیین و معرفی منطق دانش‌بنیان یاد کرد و گفت: باید گفتمان دانش بنیان با مشارکت رسانه برای مردم ترویج شود و سبک زندگی مردم نیز یادگیرنده باشد که در این بستر دانش بنیان معنا و تحقق پیدا می‌کند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ابلاغ قانون زیست بوم شرکت‌های خلاق تصریح کرد: دانش بنیان به سمت تولید تکنولوژی‌های سخت حرکت کرده است و البته که محدود به این عرصه نیست اما چون ادبیات جامعه این موضوع را فهم کرده است ما نیز آن سخن می‌گوییم.

وی با بیان اینکه فرمول‌های اقتصادی تبدیل به یک محصول نمی‌شود و صنایع خلاق شامل تمامی عرصه‌های علوم انسانی، کتاب، رسانه و مدیریت می‌شود، تصریح کرد: امروز در عرف اجتماعی و ادبیات رایج این فهم شکل نگرفته است که دانش بنیان شامل عرصه خلاقیت نرم و سخت می‌شود.

قطبی با بیان اینکه فناوری‌های نرم پیشران فناوری سخت است، اظهار کرد: قبل از تولید یک محصولات باید به دنبال نیازسنجی، نیازسازی، تحلیل و پردازش و از این جمله اقدامات باشیم که این‌ها فناوری نرم است و البته که در حین تولید فناوری‌های سخت‌ نیز به فناوری نرم نیازمند هستیم به‌عنوان نمونه در حوزه مدیریت، برنامه‌ریزی، تحلیل شغل، افزایش انگیزه، آموزش، پژوهش و سیاست‌گذاری نیازمند فناوری نرم هستیم‌.

وی اضافه کرد: بعد از تولید محصول فناوری سخت ما همچنان به فناوری نرم نیاز داریم و باید با پوستر، برند، لوگو و فیلم تبلیغ کنیم تا محصول خود را به مخاطبان ارائه کنیم، بنابر این فناوری نرم و سخت باید درکنار یکدیگر دیده شوند.

قطبی با بیان اینکه قم می‌تواند میدان‌دار فناوری‌های نرم باشد، اظهار کرد: ۱۱ رویداد ایده‌پردازی مرتبط با محصولات فرهنگی، قرآنی و مهدوی برگزار شده و بیش از هزار نفر در رویدادها شرکت کرده و افراد برگزیده معرفی و تقدیر شدند.

وی اضافه کرد: اپلیکیشن فانوس راه‌اندازی شد که بیش از هزار نفر در این بستر درحال فعالیت و تقویت ایده‌های خود هستند.

قطبی از تاسیس شتاب‌دهنده سداد یاد کرد و گفت: در این مجموعه میزبان ۷۵ تیم ایده‌پرداز هستیم که ایده‌های آن‌ها را از میان ۳۰۰ تیم ایده داوطلب انتخاب کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در مجموعه چارسو نیژ آن‌ها را به شرکت خلاق تبدیل کرده و طی یک سال گذشته ۱۶ شرکت خلاق را به معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری معرفی کردیم.

انتهای پیام/۷۸۰۲۳

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار