وزیر امور اقتصاد و دارایی درباره اجرای طرح حذف ارز ترجیحی گفت: برای دولت قابل پیش‌بینی بود که در این فرآیند کشور با یک مضیقه کوتاه‌مدت مواجه می‌شود.
کد خبر: ۱۰۴۴۵۲۰
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴ 14 May 2022

به گزارش تابناک قم، سید احسان خاندوزی عصر جمعه در نشست با اعضای شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، به تشریح ابعاد مختلف طرح اصلاح یارانه‌ها پرداخت و گفت: تغییر سیاست حمایتی دولت به جای اختصاص پرفساد ارز ترجیحی برای کالا‌ها به حمایت از مصرف‌کننده از جهت تحلیل اقتصادی و تاثیرات اجتماعی آن در درازمدت، مورد اجماع کلی صاحب‌نظران و کارشناسان اقتصادی است.

او گفت: در اسناد سیاستگذاری کشور در سال‌های گذشته نیز این اتفاق مورد تاکید بوده است.

خاندوزی گفت: از ۲۴ قلم کالایی که در سال ۱۳۹۷ مشمول ارز وارداتی ارزان بودند، ۱۸ قلم آنان مانند واردات برنج، واردات چای، اقلام مرتبط با گوشت قرمز و مانند این‌ها در دوره دولت قبل حذف شد؛ این درحالی بود که حمایت از مصرف کننده در کنار حذف این کالا‌ها از سوی دولت قبل وجود نداشت و این امر سبب افزایش چند برابری قیمت آن کالا‌ها بدون وجود برنامه حمایتی شد.

سخنگوی اقتصادی دولت  حذف ۶ قلم کالای باقیمانده مورد حمایت ارز ترجیحی را مرحله کنونی این طرح دانست و گفت: هدف ما بر حمایت از مصرف کننده در کنار حذف این کالا‌ها از لیست حمایت ارز ترجیحی بوده است.

او گفت: بنا بر قانون، دولت باید این ۶ قلم باقیمانده را در سال گذشته حذف می‌کرد؛ نهایتاً به دلایل مختلفی این موضوع به امسال موکول شد و از آن ۶ قلم، ۲ قلم نان و دارو از لیست کنار گذاشته شدند.

او با اشاره به حذف ۴ کالای باقیمانده در روز‌های اخیر می گوید: این کالا‌ها به دلیل مضطر بودن آنان در مرحله آخر از لیست حمایت ارز وارداتی ارزان از سوی دولت حذف شدند و سعی شد، تبعات این موضوع با پرداخت ما به التفاوت قیمت‌ها به مردم جبران گردد.

خاندوزی گفت: برای دولت قابل پیش بینی بود که در این فرآیند کشور ما با یک نفع بلندمدت؛ جهت کاهش فشار این طرح به ویژه روی اقشار کم درآمد، متوسط و فقیر جامعه، تمهیدات جبرانی همچون پرداخت یارانه چندبرابری در نظر گرفته شده است.

در این دیدار اعضای شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نظرات و سوالات خود را در خصوص اصلاح یارانه‌ها مطرح کردند و وزیر اقتصاد پاسخ سوالات آنان را ارائه کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار