نیم نگاهی به آخرین جداول و نمودار‌های واکسیناسیون کووید ۱۹ در ایران
نرخ واکسیناسیون کامل علیه کووید در ۲۴ استان کشورمان بالاتر از ۸۰ درصد است و به طور کلی، واکسیناسیون کرونا در کشورمان روند قابل توجه و نسبتا مطلوبی داشته؛ روندی که با توجه به تاخیر در واردات و تولید واکسن در ابتدای راه، خیلی دیرتر از بسیاری از کشور‌ها شروع شده، اما در سایه تدابیر اندیشیده شده و همراهی مردم به سرعت تغییر کرد؛ وضعیتی خوشایند که متاسفانه در تزریق دوز سوم واکسن رقم نخورده است.
کد خبر: ۱۰۴۰۰۲۸
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵ 18 April 2022
به گزارش تابناک قم، به فاصله نزدیک به سه ماه، جداول تفکیکی واکسیناسیون کرونا در کشور منتشر شد؛ جداولی که حاوی نکات تامل برانگیزی است که برخی از آن‌ها خوشایند و بعضی، نگران کننده هستند.
 
 بر اساس آمار‌های تفکیکی واکسیناسیون علیه بیماری کووید ۱۹ در کشورمان تا تاریخ ۲۶ فروردین ماه ۱۴۰۱ (جمعه)، بالغ بر ۹۴ درصد ایرانیان بالای ۱۲ سال و اتباع خارجی ساکن کشورمان در برنامه ملی واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ شرکت و دوز اول واکسن خود را دریافت کرده اند؛ عددی چشمگیر که شاید جالب باشد بدانید در یک استان کشورمان به ۱۰۰ درصد رسیده است!
 
آخرین آمار واکسیناسیون علیه کووید19 در ایران به تفکیک استان‌ها
 برای دیدن جدول در ابعاد بزرگتر روی آن کلیک کنید
 
آن گونه که نمودار تزریق دوز اول واکسن در کشورمان نشان می‌دهد، تمامی هم‌وطنان بالای ۱۲ سال در استان هرمزگان دست کم یک نوبت از واکسن کرونا را دریافت کرده اند؛ عددی که در سه استان آذربایجان شرقی، زنجان و گیلان ۹۹ درصد و در استان‌های مازندران، اردبیل و خراسان رضوی، ۹۸ درصد است و حکایت از استقبال بسیار خوب از واکسیناسیون در مناطق وسیعی از کشورمان دارد.

نکته قابل تامل در این نمودار اما، تداوم قعرنشینی استان قم است که تقریبا از ابتدای واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ در کشور تا کنون ثابت مانده و نه تنها بهبود نیافته، که به مرور به ایجاد فاصله میان این استان و دیگر استان‌های قعرنشین در جدول منجر شده است؛ استان‌هایی مانند بوشهر و البرز که با کمی اختلاف در انتهای نمودار خطی تزریق دوز اول واکسن در کشورمان قرار می‌گیرند و وضعیت به مراتب بهتری از قم دارند.
 
نمودار تزریق دوز اول واکسن در ایران به تفکیک استان‌ها
نمودار تزریق دوز اول واکسن در ایران به تفکیک استان‌ها
 

این در حالی است که اگر به نمودار تزریق دو دوز واکسن در کشورمان توجه کنیم، باز هم با قعرنشینی فاصله دار استان قم با دیگر استان‌های کشورمان مواجه خواهیم شد تا مشخص شود واکسن گریزی در این استان رواج دارد و رفع آن نیازمند تدابیری ویژه است؛ تدابیری که باید برای افزایش نرخ واکسیناسیون در استان‌هایی مانند خوزستان، کردستان، بوشهر و حتی چند استان دیگر نیز به کار بسته شود.

نقطه مقابل قم ـ که دو سال پیش، نخستین مورد ابتلا به کرونا در کشورمان در آنجا شناسایی شد ـ استان گیلان، دومین استان کشورمان است که موارد ابتلای قطعی به کرونا در آنجا شناسایی شده و ۹۲ درصد ساکنان بالای دوازده سالش با دریافت هر دو دوز واکسن، کامل علیه این ویروس و بیماری ناشی از آن ایمن شده اند. وضعیتی دلچسب که در استان‌های مازندران، آذربایجان شرقی و زنجان هم با نرخ واکسیناسیون ۹۰ درصد رقم خورده است.
 
نمودار تزریق دوز دوم واکسن در ایران به تفکیک استان‌ها
نمودار تزریق دوز دوم واکسن در ایران به تفکیک استان‌ها
 

این در حالی است که بر اساس نمودار فوق، نرخ واکسیناسیون کامل علیه کووید در ۲۴ استان کشورمان بالاتر از ۸۰ درصد است و به طور کلی، واکسیناسیون کرونا در کشورمان روند قابل توجه و نسبتا مطلوبی داشته؛ روندی که با توجه به تاخیر در واردات و تولید واکسن در ابتدای راه، خیلی دیرتر از بسیاری از کشور‌ها شروع شده، اما در سایه واردات و تولید انواع واکسن و استقبال چشمگیر هم میهنانمان، به شکلی مثال زدنی پیش رفته و به اتفاقات دلچسبی منجر شده است.

وضعیتی خوشایند که متاسفانه در تزریق دوز سوم واکسن در کشورمان رقم نخورده است. این را می‌شود با نیم نگاهی به نمودار تزریق دوز سوم واکسن در ایران دریافت که تنها در یک استان، مازندران از مرز ۵۰ درصد گذشته و به طور میانگین، خبر از تزریق دوز سوم یا بوستر به تنها ۴۰ درصد جامعه هدف واکسیناسیون در ایران دارد. وضعیتی که باید امیدوار باشیم پیش از خیز دوباره بیماری، بهبود و ارتقا بیابد.
 
نمودار تزریق دوز سوم واکسن در ایران به تفکیک استان‌ها
نمودار تزریق دوز سوم واکسن در ایران به تفکیک استان‌ها
 
شرایطی که تغییر آن در استان قعرنشین جدول یعنی قم، بسیار ضروری می‌نماید؛ هرچند اوضاع استان‌های همسایه قم در جداول و نمودار‌های واکسیناسیون هم خیلی بهتر نیست؛ استان‌هایی مانند خوزستان، کردستان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، گلستان، ایلام، کرمان و... که سهم کمتری در تزریق دوز سوم واکسن در کشورمان داشته اند و بی شک در خیز بعدی بیماری، آسیب‌های بیشتری را متحمل خواهند شد، مگر آنکه با تدبیر مسئولان و همراهی مردم، اوضاع شان دیگرگون شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار