موتورسیکلت ثبت تخلف ساکن به‌منظور افزایش انضباط و رعایت مقررات ترافیکی در شهر قم طی آیینی و در جریان برگزاری سومین نشست تخصصی پویش هوای هَمُ داشته باشیم، رونمایی شد.
کد خبر: ۱۰۲۳۵۵۳
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱ 20 January 2022

به گزارش تابناک قم، شعار این پویش،"با کمک سامانه‌های هوشمند، هوای ایمنی شهروندان را داشته باشیم"، عنوان شده است.

بر اساس این گزارش، این موتورسیکلت که به سامانه هوشمند ثبت تخلف ساکن مجهز است، تخلف‌هایی مانند توقف دوبله، توقف در پیاده‌رو و توقف در ایستگاه اتوبوس و تاکسی را ثبت کرده و اِعمال قانون می‌کند.

گزارش می‌افزاید: سامانه فوق به‌منظور افزایش انضباط و رعایت مقررات ترافیکی طراحی‌شده و هم‌اکنون با یک دستگاه موتورسیکلت راه‌اندازی می‌شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم نیز در این نشست از آغاز به کار سه سامانه نوین و هوشمند در شهر قم خبر داد و گفت: به‌زودی شاهد راه‌اندازی سامانه ثبت تخلف ساکن، سامانه ثبت تخلف عدم رعایت فاصله طولی و سامانه ثبت اعلام زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه در قم خواهیم بود.

 مسعود طبیبی با تاکید بر ایجاد تغییرهای ساختاری برای کاهش فاصله بین شهروندان و مدیران حوزه حمل‌ونقل اظهار داشت: با برقراری ارتباط بین مدیران و شهروندان شاهد کاهش تنش‌ها و ایجاد آرامش در شهر خواهیم بود.
وی موضوع مهم در کاهش خطرهای ترافیکی در شهر را استفاده بهینه از سامانه‌های هوشمند دانست و افزود: باید از ظرفیت سامانه‌های ترافیکی در افزایش ایمنی شهروندان استفاده کرده و بدانیم بخشی از نقش سامانه‌های هوشمند افزایش ظرفیت معابر و رعایت حقوق شهروندان است.

معاون شهردار قم با اشاره به تخلف‌های ساکن، گفت: توقف در ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی، توقف در پیاده‌روها که به‌صورت نادر در شهر قم زیاد است و توقف دوبله از جمله تخلف‌های ساکنی است که نیاز داریم برای رفع آن سامانه ثبت تخلف ساکن را در قم راه‌اندازی کنیم.

وی بخشی از تخلف انجام‌ شده در سطح شهر را مربوط به تخلف‌های ساکن دانست و ابراز امیدواری کرد: با رفع این تخلف‌ها و با کاهش هزینه‌های شهرداری در افزایش ظرفیت معابر و ساخت‌وساز، شهر را بهتر مدیریت کنیم.

طبیبی نحوه اعمال قانون در ثبت تخلفات ساکن را تبیین کرد و گفت: در مکان‌هایی که باید پارکینگ بسازیم و هنوز تامین پارکینگ نشده اِعمال قانون با احتیاط انجام می‌شود، اما در مواردی مانند توقف در ایستگاه اتوبوس و تاکسی نابخشودنی است تا بتوانیم سیستم حمل‌ونقل عمومی روان‌تری داشته باشیم.

وی توقف در پیاده‌روها را نیز تخلفی نابخشودنی برشمرد و یادآور شد: برای افزایش ایمنی عابران پیاده به‌خصوص نابینایان و کم توانایان حرکتی، موتورسیکلت ثبت تخلف با کمک سازمان فن‌آوری و اطلاعات شهرداری قم راه‌اندازی شده و به‌زودی اعمال قانون را آغاز می‌کند.

معاون شهردار قم سپس از راه‌اندازی سامانه رعایت فاصله طولی در شهر قم خبر داد و اظهار داشت: راه‌اندازی سامانه ثبت تخلف فاصله طولی برای نخستین بار در کشور اجراشده  تا شهر قم به‌عنوان پیشگام در اجرای این سامانه در کشور باشد.

وی رعایت سرعت مجاز را عامل کاهش تصادف‌های منجر به فوت دانست و تاکید کرد: با اجرای سامانه رعایت فاصله طولی تصادف‌های جرحی و خسارتی نیز کاهش پیداکرده و می‌توانیم ایمنی خوبی در شهر برای عابران پیاده و کاربران در معابر ایجاد کنیم.

طبیبی ثبت بیش از یک هزار تخلف سرعت در سطح شهر را نگران‌کننده ذکر کرد و گفت: امیدواریم با اجرای سامانه‌های ثبت تخلف و استفاده از ظرفیت کامل دوربین‌ها و ثبت پلاک خودروها حتی در شب بخشی از تخلف‌ها را کاهش دهیم.

این مقام شهرداری سومین سامانه آماده بهره‌برداری در قم را سامانه ثبت اعلام زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه اعلام کرد و گفت: متاسفانه در حال حاضر ضریب اعتماد کاربران به حمل‌ونقل عمومی شهر صفر بوده و امیدواریم با اجرای این سامانه و منتشر کردن دفترچه زمان رسیدن اتوبوس‌ها برای افراد سالمند این اعتماد را به بخش حمل‌ونقل عمومی شهر بازگردانیم.

او در پایان یادآور شد: برای برقراری ارتباط شهروندان با سامانه‌های هوشمند نیاز به طراحی اِلمان‌هایی در سطح شهرداریم تا بتوانیم مشارکت ۱۰۰ درصدی مردم را در کاهش تصادف‌ها و افزایش ایمنی در شهر به دست بیاوریم.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار