مدیر حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) گفت: آستان مقدس 10 هزار خادم افتخاری دارد که به علت شرایط کرونایی 6 هزار خادم در حرم حضور می‌یابند و 32 نوع خدمت را به زائران ارائه می‌دهند از میان خادمان 700 نفر دارای مدرک دکتری و کارشناسی ارشد هستند و برخی از خدام نیز مدیران استانی و کشوری هستند.
کد خبر: ۱۰۲۳۵۵۲
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰ 20 January 2022

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اشرف عبدی در نشست صمیمی اصحاب رسانه با آیت‌الله سید محمد سعیدی که در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، اظهار کرد: وقتی که بنده در دهه ۸۰ به‌عنوان خادم افتخار خدمت در حرم را پیدا کردم تنوع خدمات به تعداد انگشتان یک دست بود و نوع خدمات حرم مطهر به ۶ مورد هم نمی‌رسید اما در سال ۹۳ با توجه ویژه تولیت آستان مقدس این خدمات به حداقل ۱۵ نوع خدمت افزایش یافت.

وی با بیان اینکه از آذرماه سال ۹۸ و تا به امروز ۳۲ نوع خدمت در حرم مطهر ارائه می‌شود، عنوان کرد: مجموعه مدیریت حرم مطهر چهار اداره مختلف دارد که هر کدام از این ادارات خدمات متنوعی را ارائه می‌دهند.

مدیر حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) با اشاره به ارائه هشت نوع خدمت در اداره انتظامات حرم عنوان کرد: اداره خدمات زائر در سال ۹۳ آغاز به کار کرد که ۱۳ نوع خدمت را ارائه می‌دهد که نشان از توسعه کمی و کیفی است در این بخش است.

وی ادامه داد: واحد خدمات سالمندان که از سال ۹۳ کار خود را دنبال کرده آن سال یک دستگاه ماشین زائربر هم نداشت اما اکنون ۱۵ ماشین زائربر در سه محور فعال هستند؛ صندلی چرخ‌داری که برای زائران درنظر گرفته شده در هر شیفت حداقل ۵۰ صندلی است و صندلی امانی در دوره‌ای معنا نداشت اما اکنون سه دفتر امانی در درب‌های ۱۷، ۲۴ و یک به صورت مستمر باز است.

عبدی ادامه داد: شیوع کرونا مشکل حضور خادمان را داشتیم چراکه برخی به علت محدودیت‌های تردد نتوانستند حضور یابند، برخی دچار بیماری شدند و برخی هم با توجه به مریضی پیش زمینه‌ای در گروه پرخطر قرار داشتند و حضور آن‌ها در حرم منطقی نبود به همین علت برخی از دفاتر برای دقایقی بسته بود اما این بسته بودن‌های موقت به معنای تعطیلی آن خدمت نبوده است. 

وی تصریح کرد: در حوزه خدمات اماکن رواق خواهران تا اوایل دهه ۹۰ هیچ خدماتی به زائر به صورت مستقل ارائه نمی‌شد اما اکنون در این بخش هفت نوع خدمت به زائران ارائه می‌شود.

عبدی با بیان اینکه برای ارتقای اخلاق خادمان دوره‌های مختلف آموزشی و اخلاقی را برگزار می‌کنیم، اظهار کرد: هفته‌ای چهار جلسه برای خدام اخلاق خادمی و مباحث مرتبط ارائه می‌شود.

مدیر حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) خاطرنشان کرد: ما به دنبال وحدت رویه و انسجام در ورودی‌ها هستیم و نسبت به موضوعات امنیتی به صورت ویژه حساسیت به خرج می‌دهیم هر‌ چند در این رابطه حفظ شأنیت زائر اهمیت بسیاری دارد.

وی از اصحاب رسانه به‌عنوان چشم تیزبین آستان مقدس و زبان گویای فعالیت‌ها و عملکردهای خادمان حرم نام برد و گفت: ۱۰ هزار نفر خادم داریم اما ۶ هزار نفر با توجه به وضعیت کرونایی در حرم حضور می‌یابند که این افراد در نگاه، رفتار و انگیزه تفاوت دارند اما ما به دنبال منسجم‌سازی این خدام هستیم.

عبدی با بیان اینکه جذب خادم افتخاری در حرم مطهر مراحلی دارد، گفت: باید از نهادهای امنیتی استعلامی انجام شود و امکان دارد برخی از روندها کمی طول می‌کشد به همین علت افرادی که منتظر خدمت افتخاری هستند باید کمی صبر کنند.

وی خاطرنشان کرد: ۷۰۰ نفر دارای مدرک دکتری و فوق لیسانس و ده‌ها مدیر استانی و کشوری در حرم به صورت افتخاری خدمت می‌کنند که از ظرفیت این افراد به صورت ویژه بهره‌مند هستیم.

عبدی عنوان کرد: حرم مطهر در ۱۹ دی امسال برای نخستین بار میزان دیدار غیرحضوری مردم قم با رهبر معظم انقلاب اسلامی بود که با امکانات موجود، آستان مقدس فضای مناسبی را ایجاد کرد و این دستاورد با همکاری اصحاب رسانه و مردم رقم خورد که در این دیدار جلوه زیبایی از قم و حرم به جهان منعکس شد.

وی از خدمات مرحوم مولایی به‌عنوان اولین تولیت آستان مقدس یاد کرد و گفت: وقتی این شخصیت تولیت بودند خدمات ارزشمندی ارائه کردند، مجموعه آستان ساختار سازمانی نداشت بلکه فقط سرکشیک و خدمت‌گزار داشت اما حسابداری و نذورات و خیلی از اتفاقات را مرحوم مولایی رقم زد؛ در زمان آیت‌الله مسعودی خمینی نیز اقدامات قابل توجه به ویژه در حوزه موقوفات حرم رقم زده شد که جا دارد در این افراد از این افراد یاد کنیم.

عبدی با بیان اینکه آستان مقدس در مباحث مدیریتی مسجد اعظم ورودی ندارد، گفت: تنظیف و خدمت به زائران توسط خادمان حرم دنبال می‌شود اما مباحث مدیریتی این مسجد بر عهده تولیت آن است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار