شهردار قم با اشاره به هزینه 450 میلیارد تومانی شهرداری در پروژه مترو در سال جاری گفت: هنوز تا رسیدن به مرحله تست گرم به 200 میلیارد تومان دیگر نیاز داریم که این رقم سنگینی است.
کد خبر: ۱۰۲۳۵۴۷
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴ 20 January 2022

به گزارش تابناک قم، سید مرتضی سقائیان‌نژاد در جلسه شورای مدیران شهرداری قم که در سالن رضوان ساختمان شهرداری مرکز برگزار شد، با اشاره به پیگیری امور شهر با جدیت اظهار داشت: ماه‌های پایانی سال زمانی است که باید بودجه سال آینده تدوین و نهایی شود.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و وضعیت شهرداری‌ها، یکی از نکات مورد تأکید برای تدوین بودجه سال آینده، واقع‌بینی آن است.

شهردار قم با اشاره به اینکه عدد بودجه پیشنهادی سال آینده مشخص‌شده و بعد از جمع‌بندی نهایی به شورای اسلامی شهر ارائه خواهد شد اضافه کرد: موضوعی که بسیار مهم است واقع‌گرایی در تدوین بودجه است. گاهی برخی از بخش‌ها ارقام بالایی برای بودجه پیشنهاد می‌دهند؛ قطعاً همه در شهرداری علاقه‌مند به انجام کارهای بزرگ هستند اما شرایط اقتصادی جامعه را نیز باید در نظر داشت.

وی با اشاره به تحولات اقتصادی کشور ادامه داد: اگر امکاناتی که دولت در سال‌های گذشته به‌عنوان حمایت از شهرداری‌ها یا سهم خودش در بودجه داشته را حذف کند، قطعاً دچار معضلات زیادی خواهیم شد.

سقائیان‌نژاد با اشاره به مطرح‌شدن حرف‌وحدیث‌هایی درباره اختصاص ۵۰ درصد درآمد حاصل از مالیات بر ارزش‌افزوده به حاشیه شهرها ابراز داشت: این قانون در صورت تصویب، شهرداری‌های کشور را با مشکلات بسیاری روبه‌رو می‌کرد.

وی گفت: با رایزنی‌هایی که انجام شد این عدد از ۵۰ درصد به ۶/۰ درصد تقلیل یافت؛ که این عددی نیست که ما را دچار مشکل کند و از این مشکل نجات پیدا کردیم که جای تقدیر دارد.

شهردار قم به سهم ۵۰ درصدی دولت در پروژه‌های قطار شهری اشاره کرد و افزود: قطار شهری از پروژه‌های بسیار پرهزینه شهرداری است و اگر دولت سهم خود را در این پروژه نپردازد، شهرهای بزرگ کشور با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.

*هزینه سنگین مترو برای شهر قم

وی ادامه داد: شاید این عدد برای بسیاری قابل‌هضم نباشد اما شهرداری قم در این شرایط اقتصادی و در سال ۱۴۰۰ بیش از ۴۵۰ میلیارد تومان به پروژه مترو تزریق کرده است.

سقائیان‌نژاد بابیان اینکه هنوز برای رسیدن به مرحله تست گرم باید در پروژه متروی قم ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر هزینه شود اظهار داشت: این‌ها به‌جز مسئله واگن است که در سفر ریاست محترم جمهوری روی آن صحبت شد.

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با وزیر کشور در جریان سفر ریاست محترم جمهوری به قم در دی‌ماه امسال ادامه داد: در دوشنبه هفته جاری جلسه‌ای با حضور استاندار قم و دیگر مسئولین به میزبانی وزیر محترم کشور تشکیل و مقرر شد وزیر محترم کشور پیگیر مشکلات قطار شهری قم شوند.

شهردار قم با اشاره به حذف بند (و) تبصره ۵ ماده‌واحده قانون بودجه کشور مرتبط با مطالبات شهرداری‌ها از دولت در قانون بودجه سال آینده کشور گفت: این موضوع هم برای شهرداری‌ها مشکلاتی ایجاد می‌کند چراکه ما مبالغی از ارگان‌ها و نهادهای دولتی طلبکار هستیم و ما به ازای آن نیز بدهی‌هایی به بانک‌ها داریم که باید این موضوع با تهاتر حل می‌شد.

وی افزود: از طرفی بدهی‌های بانکی با قیمت‌های متغیر را شامل می‌شود اما مطالبات ما از سازمان‌های دولتی به‌صورت راکد باقی‌مانده است.

سقائیان‌نژاد عنوان کرد: دولت باید این مشکل را برطرف کند چرا که فشار سودهای مرکب ناشی از باقی ماندن بدهی‌ها و مطالبات، بر اداره امور شهر اثرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه مطالباتی از دولت درزمینه بودجه شهرهای مذهبی هم وجود دارد گفت: این بودجه هم سال‌هاست به شهرهای مذهبی اختصاص داده نشده و باید با همکاری دولت برای تحقق این مطالبات اقدام کرد تا فشار هزینه‌های سنگین پروژه‌ قطار شهری از دوش شهرداری برداشته شود.

شهردار قم با اشاره به قطع شدن سهم دولت در زمینه حمل‌ونقل عمومی کلان‌شهرها اضافه کرد: مسئله تامین مالی هم برای کمک به پروژه‌های شهری به‌طورکلی متوقف‌شده و تکلیف تأمین قیر برای شهرداری‌ها هم مبهم است.

وی اظهار داشت: ما وضعیت دولت را درک می‌کنیم اما به هر صورت باید بدانیم که محدودیت‌های بسیاری در شهر خواهیم داشت.

*مشکلات تأمین قیر برای شهرداری‌ها

سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه در شرایط حاضر تأمین آسفالت بسیار مشکل شده است خاطرنشان کرد: قیمت یک‌تن قیر از دو میلیون تومان به ۱۲ میلیون تومان رسیده است. کمک دولت در سیمان هم محدودشده است و دیگر برنامه‌ریزی برای آسفالت مناطق شهری بسیار سخت شده است.

وی با اشاره به اهمیت توجه به بند (ز) تبصره ۵ ماده‌واحده قانون بودجه کشور ادامه داد: در این زمینه باید ارگان‌های دولتی که به شهرداری بدهکار هستند، احصا و مطالبات شهرداری تعیین تکلیف شود.

*لزوم فرهنگ‌سازی برای تحقق درآمدهای پایدار

شهردار قم با اشاره به اهمیت پیگیری برای تحقق بودجه عوارض نوسازی خاطرنشان کرد: شاید درمجموع رقم این بودجه چندان قابل‌توجه نباشد، اما با حرکت در این مسیر و فرهنگ‌سازی می‌توانیم یک گام مثبت برای اداره شهر از طریق درآمدهای پایدار برداریم.

وی با اشاره به اهمیت تحقق درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری در بودجه سال جاری شهرداری قم گفت: مسئله تحقق درآمدهای غیرنقدی هم از موضوعاتی است که به‌صورت جدی باید پیگیری شود.

سقائیان‌نژاد از شهرداران مناطق قم خواست از همین حالا برای جمع‌بندی تفریغ بودجه اقدام کرده و اسناد را ثبت کنند.

وی با تأکید بر اینکه باوجود مشکلات اقتصادی پروژه‌های عمرانی شهرداری قم باید مانند گذشته با قوت و قدرت پیگیری شود اضافه کرد: چند پروژه کلیدی و فعال داریم که باید به‌صورت مستمر پیگیری شود. یک روز تأخیر در یک پروژه با توجه به شرایط کشور، ادامه پروژه را با ریسک همراه می‌کند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار