معاون اجرایی حرم مطهر حضرت معصومه (س)، گفت: تعمیرات صحن امام هادی (ع) درحرم مطهر بانوی کرامت، بدون هیچ اعمال سلیقه‌ای و کاملا تخصصی صورت می گیرد.
کد خبر: ۱۰۲۳۳۲۴
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵ 19 January 2022

به گزارش تابناک قم، هادی محمودنژاد، معاون اجرایی حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها گفت: قسمت‌هایی از کاشی‌کاری بدنه شرقی صحن امام هادی علیه السلام دچار فرسودگی شده بود که با کمک بهترین متخصصان حوزه مرمتی کشور ترمیم این صحن در دستور کار آستان مقدس بانوی کرامت قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه هیچ تصرفی در طرح، رنگ و اشکال هندسی قسمت‌های تاریخی ایجاد نمی‌شود، افزود: کاشی‌کاری‌هایی که دارای قدمت است اگر نیاز به نگهداری و حفظ باشد تعمیر و اگر تعمیر امکان پذیر نباشد به موزه آستان مقدس منتقل می‌شود.

معاون اجرایی حرم مطهر با بیان اینکه نگهداری از بنا‌های تاریخی حرم مطهر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: قسمت‌هایی که قدمت تاریخی دارد به صورت دوره‌ای قبل از اینکه نیاز به تعمیر پیدا کند مورد بررسی قرار می‌گیرد تا اگر دچار خلل شده به سرعت رسیدگی شود.

محمودنژاد با اشاره به اینکه بیشتر کاشی‌کاری‌هایی که در صحن امام هادی علیه السلام در حال تعمیر است فاقد سبقه تاریخی است و در دهه‌های گذشته تعمیر شده است، تاکید کرد: این تعمیرات به صورت اصولی انجام می‌شود و پایداری بالای ۵۰۰ ساله خواهد داشت.

وی تصریح کرد: مرمت درب‌های چوبی حرم مطهر، سنگ‌ها، مقرنس کاری ها، آینه کاری ها، نقاشی‌ها، لندنه کاری‌ها در دستور کار مرمت و نگهداری آستان مقدس قرار گرفته است.

محمود نژاد افزود: از علاقه‌مندان و کارشناسان دعوت می‌کنم از کارگاه‌های تعمیر حرم مطهر بازدید کنند.

صحن امام هادی علیه السلام از صحن‌های قدیمی حرم حضرت معصومه (س) است که قدمت آن به دوران صفویه بازمی گردد و نمونه‌ای ارزشمند از معماری ایرانی اسلامی در جهان اسلام است.

صحن امام هادی علیه السلام تا کنون سه مرتبه در دوره های زمانی مختلف بنا بر نیاز تعمیر و بازسازی شده است.

تعمیر اساسی سال ۱۳۳۶، تعمیرات دهه شصت و همچنین بازسازی و مرمت ایوان طلا و خشت‌های طلا در سال ۱۳۸۵ از جمله بازسازی های صورت گرفته صحن امام هادی (ع) است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار