معاون اجرایی آستان قم با اشاره به سبقه تاریخی اماکن و فضاهای حرم مطهر، گفت: مرمت و تعمیراتی که در صحن‌ها و رواق‌ها انجام می‌شود با در نظر گرفتن اهمیت تاریخی آن‌ها و بر اساس اصول است و در برخی از موارد همانند کاشی‌های قدمت‌دار برای نگهداری به موزه آستان مقدس منتقل می‌شود.
کد خبر: ۱۰۲۳۰۹۸
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳ 18 January 2022

به گزارش تابناک قم، هادی محمودنژاد در مورد بازسازی کاشی‌کاری صحن امام هادی علیه السلام حرم مطهر بانوی کرامت اظهار کرد: قدمت شالوده صحن امام هادی علیه السلام به دوره صفویه بر می‌گردد ولی معماری امروز آن مربوط به دوره قاجاریه است.

وی افزود: صحن امام هادی علیه السلام از نظر معماری، قدمت، هنرها و متریالی که در آن به کار رفته از جمله ایوان طلا و مقرنس‌هایی که در ضلع‌های مختلف آن کار شده حائز اهمیت است.

معاون اجرایی حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها با اشاره به اهمیت نگهداری ابنیه تاریخی به ویژه در حرم‌های مطهر گفت: ما هر ساله در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها میزبان میلیون‌ها زائر هستیم و باید فضاهای موجود را برای پذیرایی از زائران آماده کنیم و وضعیت بصری فضاهای حرم مطهر یکی از موضوعات مهم در پذیرایی از زائران است.

وی با اشاره به اهمیت تاریخی فضاهای حرم مطهر ابراز کرد: مرمت و تعمیراتی که در صحن‌ها و رواق‌ها انجام می شود با در نظر گرفتن اهمیت تاریخی آن‌ها است و از نظر تخصصی مرمت‌ها منطبق بر اصول دنبال می‌شود.

محمودنژاد عنوان کرد: قسمت‌های قدیمی و تاریخی حرم مطهر مشخص شده و به صورت دوره‌ای از آن‌ها بازدید می‌شود تا قبل از اینکه دچار آسیب شود به آن‌ها رسیدگی شود.

وی یادآور شد: در سال ۱۳۳۶ مرمت‌های اساسی در صحن امام هادی علیه السلام انجام شده، در دهه ۶۰ نیز در حوزه‌های مختلف مرمت انجام شده و در سال ۱۳۸۵ ایوان طلا مورد باز سازی قرار گرفته است.

محمودنژاد گفت: کاشی‌کاری بدنه شرقی حرم مطهر در اوایل دهه ۸۰ مورد مرمت و اکنون نیز قسمت‌هایی که نیاز به تعمیر و مرمت دارد در دستور کار قرار گرفته است.

معاون اجرایی حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها افزود: کارشناسان موزه و فنی مهندسی آستان قسمت‌هایی که کاشی‌کاری‌ها و متریال‌های آن سبقه تاریخی داشته باشد را مورد بررسی قرار می‌دهند تا اگر لازم باشد نگهداری شود و یا به موزه منتقل شود.

وی با تأکید بر اینکه بیشتر کاشی‌کاری‌هایی که امروز در صحن امام هادی علیه السلام در حال انجام است به بخش‌های فاقد سبقه تاریخی اختصاص دارد، گفت: ما از بهترین متخصصان حوزه مرمتی کشور کمک گرفتیم و کار به گونه ای انجام می شود که هم نیاز آینده برای مرمت به حداقل برسد و هم تعمیرات، پایداری بالایی داشته باشد.

محمودنژاد با بیان اینکه برخی قسمت‌ها که سبقه تاریخی آن مورد تردید است نیز به موزه فاطمی منتقل و نگهداری می شود، افزود: در حال حاضر در حوزه های مختلفی از جمله درب‌های چوبی، سنگ‌ها، مقرنس کاری‌ها، آینه کاری‌ها،  لنده‌کاری‌ها، نقاشی‌ها و … کار مرمتی انجام می شود.

وی تصریح کرد: ما از علاقه‌مندان و متخصصان این حوزه دعوت می‌کنیم که از کارگاه‌های حرم مطهر بازدید به عمل آورند تا ضمن بهره برداری آموزشی از این کارگاه ها با فعالیت‌های تخصصی حرم مطهر بیشتر آشنا شوند.

محمودنژاد در پایان سخنان خود از همه اساتید و هنرمندان که در امور مرمت‌کاری با آستان مقدس همکاری دارند و کمک می‌کنند و همچنین از هم اندیشی‌های اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم تقدیر کرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار