در این مرحله از اجرای آزمایشی طرح بنزینی دولت، ضرورت دارد تا بررسی‌های بیشتر و کارشناسی در خصوص سازوکار تبدیل سهمیه یارانه بنزین به اعتبار یا وجه نقد برای مردم انجام و به عموم مردم نیز اطلاع رسانی شود تا نگرانی‌های مطرح از بین برود.
کد خبر: ۱۰۲۱۹۴۷
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۷ 11 January 2022

به گزارش تابناک قم، طرح دولت برای اختصاص بنزین یارانه‌ای به هر فرد دارای کد ملی بدون در نظر گرفتن خودرو، چند وقتی است که در بین مردم و کارشناسان اقتصادی زمزمه می‌شود، تا جایی که با انتشار نامه‌ای از سوی معاون اقتصادی رئیس جمهور به وزرای نفت و اقتصاد و همچنین دبیر شورایعالی مناطق آزاد، مبنی بر اجرای آزمایشی طرح بازتوزیع یارانه بنزین از طریق ارائه سهمیه بنزین به افراد به جای خودرو‌ها در جزیره قشم، گمانه زنی‌ها در خصوص جراحی اقتصادی دولت در حوزه توزیع یارانه‌های پنهان انرژی را بیش از پیش تقویت کرد.

پس از این موضوع بسیاری از مردم نگران افزایش قیمت بنزین به نرخ فوب خلیج فارس و تاثیر آن بر تورم و معیشت اقتصادی شدند که در این راستا بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در واکنش به این شایعات اعلام کرد: قرار نیست بنزین گران شود و دولت اهل تصمیمات یک شبه نیست؛ حتما اگر قرار باشد تصمیم گرفته شود که در زندگی جاری و عمومی مردم اثر بگذارد، جوانب آن سنجیده می‌شود.

وی همچنین تاکید کرد: طرح مذکور آزمایشی در دو جزیره قشم و کیش اجرا می‌شود و سهمیه بنزین به جای خودرو‌ها به افراد اختصاص پیدا می‌کند و قیمت عرضه همان نرخ عادی ۱۵۰۰ تومان برای بنزین سهمیه‌ای و ۳۰۰۰ تومان برای بنزین آزاد است که هیچ تفاوتی با نرخ موجود نخواهد داشت.

این تاکید سخنگوی دولت در خصوص عدم تغییر نرخ سهمیه‌ای و آزاد در طرح جدید بازتوزیع یارانه بنزین، تا حدودی نگرانی‌های مطرح در سطح جامعه را کاهش داد.

اما موضوع مبهمی که برای بسیاری از مردم مطرح شده، سازوکار بهره مندی از یارانه‌های بنزین برای افرادی است که خودروی شخصی ندارند و شفاف اعلام نشده که قرار است در چه بستری بهای نقدی این یارانه بنزینی را در سبد معیشتی خود مورد استفاده قرار دهند؟!

در این باره، وزیر نفت مختصر با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۷ میلیون کارت سوخت در کشور داریم گفته است: کسانی که یک سال اقامت در ایران داشته باشند، می‌توانند از این یارانه برخوردار شوند؛ به این ترتیب که در ابتدا ماهانه ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی به همه تعلق می‌گیرد و دریافت کنندگان آن را استفاده کرده و یا به صورت اعتباری از بخش ریالی آن استفاده کنند. 

طرح دولت برای تغییر سهمیه بنزین از خودرو به هر فرد ایرانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

این سوالی بود که هفته گذشته به صورت نظرسنجی از مخاطبان تابناک پرسیده شد؛ به بیان دیگر، با توجه به برنامه ریزی دولت در جهت بازتوزیع یارانه بنزین در بین همه مردم، سوال اساسی این است که این تغییر و تحول چگونه ارزیابی می‌شود. در پاسخ به این نظرسنجی که یک هفته در سایت تابناک منتشر شده بود، مخاطبان با انتخاب یکی از سه گزینه زیر نظر خود را اعلام کردند.

گزینه ۱) مفید و عدالت محور در بازتوزیع یارانه سوخت است؛ با بیش از ۱۲ درصد رای

گزینه ۲) اثرگذاری موقت و زمینه سازی برای افزایش قیمت در آینده نزدیک است؛ با بیش از ۲۶ درصد رای

گزینه ۳) بی تاثیر و صرفا بستری برای ایجاد بازار سیاه خرید و فروش سهیمه بنزین؛ با بیش از ۶۱ درصد رای

طرح «بنزین برای همه» و نگرانی مخاطبان تابناک؛ دولت شفاف سازی کند

بنابراین مخاطبان تابناک بیشترین رای خود را به گزینه سوم یعنی بستری برای ایجاد بازار سیاه خرید و فروش سهمیه بنزین اختصاص دادند؛ موضوعی که نشان از نگرانی عمده مخاطبان در خصوص عدم شفاف سازی دولت برای آن دسته از افرادی است که خودرویی شخصی نداشته و قصد دارند از اعتبار ریالی سهمیه بنزین خود استفاده کنند، اما نکته مهم در این میان اینکه ممکن است فضایی ایجاد شود که عده ای به دنبال دلالی کارت سوخت و سهمیه مردم باشند.

در نتیجه در این مرحله از اجرای آزمایشی طرح بنزینی دولت، ضرورت دارد تا بررسی‌های بیشتر و کارشناسی در خصوص سازوکار تبدیل سهمیه یارانه بنزین به اعتبار یا وجه نقد برای مردم انجام و به عموم مردم نیز اطلاع رسانی شود تا نگرانی‌های مطرح از بین برود.

طرح «بنزین برای همه» از چه زمانی اجرایی می‌شود؟

در پایان باید یادآور شد که هوشنگ فلاحتیان، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اخیرا در خصوص اینکه طرح «بنزین برای همه» از چه زمانی اجرایی می‌شود، گفته است: این که آغاز اجرای طرح آزمایشی بنزینی دولت، اوایل بهمن باشد یا چند روز دیگر در حال بررسی است. به گفته وی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در حال تهیه زیرساخت‌های لازم نرم افزاری و سخت افزاری است و هر زمان که این زیرساخت‌ها آماده شود، اجرای طرح «بنزین برای همه» را انجام خواهد داد. وزارت اقتصاد، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، بانک مرکزی، وزارت ارتباطات و سازمان پدافند غیرعامل، در اجرای این طرح مسئولیت‌هایی دارند که باید مجموعه‌ای از اقدامات را هماهنگ انجام دهند تا نتیجه نهایی به دست آید.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار