سفر اخیر رئیس جمهور و هیئت همراه به قم در حالی به پایان رسید که مردم همچنان امیدوارند تا موضوعات مطرح شده در این سفر بویژه مسائل اولویت دار، از سوی مدیریت استان و تا حصول نتیجه نهایی پیگیری و دنبال شود.
کد خبر: ۱۰۲۱۲۵۹
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴ 09 January 2022

به گزارش تابناک قم، تردیدی نیست که سفر و حضور مسئولان ارشد کشور در روستاها، شهرها و استان های مختلف کشور و بویژه بازدیدهای سرزده آنان مانند بازدید سرزده رئیس جمهور از منطقه محروم شهرقائم قم، مایه دلگرمی مردم و تعامل بیشتر با آنان است، اما نباید از نظر دور داشت که نتایج این سفرها و دیدارها هم باید به صورت ملموس دیده شود تا دلگرمی ایجاد شده، کمرنگ نشود و خدای ناکرده، یأس و ناامیدی را به دنبال نداشته باشد.

اکنون نیز که سفر استانی اخیر رئیس جمهور و هیئت همراه به استان قم به پایان رسیده، شایسته است تا مهم ترین مسائل مطرح شده در این سفر بویژه مطالبات مردم از سوی اهالی رسانه و تا دستیابی به نتیجه نهایی، پیگیری و دنبال شود.

نکته نخست درباره این سفر آن است که بر اساس گفته رئیس جمهور، مشکلات استان و مطالبات مردم پیش از این سفر احصاء شده بود و بر این اساس، انتظار می رفت تا این مسائل و مطالبات در این سفر دو روزه، به صورت قطعی تعیین تکلیف شود، نه این که تعیین تکلیف برخی پروژه های نیمه تمام باز هم به هفته های بعد حواله داده شود.

و اما ذکر این نکته نیز ضروری است که رئیس جمهور محترم در این سفر، به جایگاه ویژه قم اذعان داشت و بر این باور بود که پروژه های نیمه تمام قم باید به سامان برسد. وی همچنین بر این باور بود که باید توجه خاصی توسط دولت درباره قم انجام بگیرد که بر این اساس می توان پرسید چرا استان قم مانند برخی دیگر از استان ها دارای استاندار ویژه نیست؟ اگر طبق گفته رئیس جمهور قرار است حوزه علمیه قم در رفع مشکلات کشور ایفای نقش کند و بر این اساس قرار است دفتر دولت در این حوزه فعال شود، آیا شایسته نیست تا مسائل قم به صورت ملی و بلکه بین المللی دیده شود، بویژه آن که امروزه نه تنها مسئولان کشور، بلکه برخی اندیشمندان و مقامات بین المللی نیز از جهات متعدد، قم را یک جهانشهر می بینند و به جایگاه ویژه و در برخی جهات، منحصر به فرد آن اذعان دارند؟

تأمین مسکن و ضرورت بازگشت تصرفات مؤسسات به مردم

مروری بر سفر اخیر رئیس جمهور به قم نشان می دهد یکی از مطالبات عمومی مردم این استان همانند دیگر مردم کشور، زمینه سازی دولت برای خانه دار شدن افراد فاقد مسکن است. وزیر راه و شهرسازی در این سفر اعلام کرد حدود 90 هزار نفر برای مسکن ملی در قم ثبت نام کرده اند، در حالی که پیش بینی این وزارتخانه از ثبت نام در قم، حدود 63 هزار مورد بوده است.

وی همچنین خبر داد که در سال های اخیر، بیش از هزار هکتار زمین در قم به برخی مؤسسات واگذار شده که بخش زیادی از آن ها، بیش از 10 سال است که ساخته نشده و طبق قانون می توان آن ها را برگرداند و طبق توافق انجام شده در استان، این بازگشت انجام خواهد شد، ضمن آن که رئیس جمهور هم در این باره، استاندار قم را مکلف کرد تا پس از سپری شدن یک دوره معین، این زمین ها پس گرفته شده و برای ساخت مسکن مردم از آن ها استفاده شود.

بافت فرسوده مرکز قم و ضرورت تأمین اعتبار

درباره بافت فرسوده قم بویژه در مرکز شهر، رئیس جمهور در قم به وزیر گردشگری دستور داد تا این مسئله، مورد به مورد شناسایی شده و به بخش های غیرمیراث فرهنگی، اجازه ساخت و ساز داده شود. همچنین وزیر راه و شهرسازی هم در این باره پیش بینی خود را، وجود 10 هزار واحد بافت فرسوده در قم اعلام و بیان کرد که درخواست استان، تأمین اعتبار برای 20 هزار واحد است که البته این تأمین اعتبار قابل بررسی است.

تعیین تکلیف مونوریل، شاید وقتی دیگر

به هر حال در شرایطی که انتظار می رفت تا رئیس جمهور بر اساس بررسی کارشناسانه مسائل قم در دولت و در زمان پیش از سفر، تکلیف نهایی مونوریل را اعلام کند، اما تنها به ذکر این نکته بسنده شد که باید از سرمایه گذاران بخش خصوصی در این پروژه دعوت و سرمایه و سود آنان تضمین شود، در حالی که وزیر گردشگری در این سفر و در بازدید از این پروژه چنین گفت که یکی از بحث های جدی ما در سفر به قم، جمع بندی نسبت به مونوریل و روشن شدن این پروژه است. البته در این باره، وزیر کشور نیز در سخنانی بیان کرد نمی توان برای تعیین تکلیف مونوریل قم، زمان خاصی را اعلام کرد!

تعیین تأمین واگن های مترو قم تا پایان ماه جاری

و اما مترو قم به عنوان یکی دیگر از پروژه های نیمه تمام شهری همچنان محل بحث و نظر است. در این باره شهردار قم، مهم ترین مشکل آغاز تست گرم فاز نخست خط یک مترو قم را تأمین واگن برشمرد و گفت در این سفر، پنج روش برای تأمین این واگن ها پیش بینی شده است. همچنین بر اساس اعلام دیگری از وزیر کشور، یکی از این پنج روش طی دو تا سه هفته آینده یعنی تا پایان دی ماه نهایی می شود، ضمن آن که خود رئیس جمهور هم در این باره، استاندار قم را موظف به پیگیری نهایی شدن این موضوع کرد.

البته درباره تکمیل این پروژه، نمی توان این نکته مهم شهردار قم را از نظر دور داشت که قم در هر سال، به حداقل دو هزار میلیارد تومان اعتبار برای مترو نیازمند است، در حالی که سهم دولت در قطار شهری و در بودجه سال آینده، صفر شده است.

تعیین تکلیف پروژه فرودگاه قم تا نوروز 1401

درباره فرودگاه نیز، رئیس جمهور چنین بیان داشت که مشکل قضایی این پروژه حل شده و دولت حمایت می کند تا این پروژه به سرانجام برسد. همچنین وزیر راه و شهرسازی هم از پیگیری این پروژه در یک کارگروه و تصمیم گیری در موضوعات فنی و اقتصادی آن تا سه ماه آینده خبر داد.

راه آهن سریع السیر تهران قم اصفهان به کجا می رسد؟

وزیر راه و شهرسازی درباره این پروژه و در این سفر، آن را از پروژه های مهم استان دانست و به ذکر این نکته بسنده کرد که جلساتی برای آن برگزار خواهد شد تا بتوانیم آن را سرعت بخشیم.

به هر حال سفر رئیس جمهور و هیئت همراه به قم در حالی به پایان رسید که علاوه بر وزرای اشاره شده، برخی دیگر از وزرا مانند وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این سفر حاضر بود و در حالی از پایان پروژه کتابخانه مرکزی شهر تا قبل از نوروز خبر داد که پیش از این و در چند نوبت، وعده راه اندازی این پروژه از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان داده شده و به ثمر ننشسته است!

کوتاه سخن آن که همچنان می توان امیدوار بود تا با پیگیری شخص استاندار قم، مسائل اولویت دار مانند بافت عجیب و غریب اطراف حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و بویژه پروژه های نیمه تمام این استان و در رأس آن ها فرودگاه و مترو، هرچه سریع تر تعیین تکلیف شود و همه زائران و مجاوران این آستان مقدس بتوانند از ثمرات راه اندازی آن ها استفاده کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار