بیست‌ودومین جشنواره استانی تئاتر قم طی مراسمی با معرفی و تجلیل از برگزیدگان به کار خود پایان داد.
کد خبر: ۱۰۱۳۷۵۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳ 05 December 2021

به گزارش تابناک قم، مراسم اختتامیه بیست‌و دومین جشنواره استانی تئاتر قم در تالار فرهنگ و هنر برگزار شد.

قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید موسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، ابوالقاسم مقیمی معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم، سید احمد طباطبایی‌نژاد سرپرست سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم و حسن دلیر معاون امور هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم از جمله مسئولان حاضر در مراسم بودند.

همچنین شهرام کرمی و اتابک نادری از داوران جشنواره و سید محمد جواد طاهری، اصغر نوبخت و محمدرضا آزاد از هنرمندان پیشکسوت قم به همراه جمع قابل توجهی از هنرمندان و هنرجویان و اعضای خانواده هنر تئاتر استان در این مراسم حضور داشتند.

سعید فخری‌زاده و مجید فخری‌زاده برادران شهید محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای کشورمان نیز دو مهمان ویژه مراسم اختتامیه جشنواره بودند.

*معرفی چهره‌های جوان به هنر تئاتر قم

در ابتدای این مراسم بعد از تلاوت آیات قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی، علی فرحناک مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی قم و دبیر بیست‌ودومین جشنواره استانی تئاتر قم، به مهمانان حاضر در مراسم خیرمقدم گفت و به بیان گزارشی از روند برگزاری جشنواره پرداخت.

وی با اشاره به اعلام فراخوان برگزاری جشنواره استانی تئاتر قم از شهریورماه، گفت: از میان 26 درخواست گروه‌های نمایشی برای شرکت در جشنواره، 16 نمایش به مرحله بازبینی آثار رسید و شورای انتخاب جشنواره متشکل از پیشکسوتان استان، هشت اثر را برای بخش مسابقه معرفی کرد.

دبیر بیست‌ودومین جشنواره استانی تئاتر قم تصریح کرد: هشت نمایش بخش مسابقه از 8 تا 12 آذرماه در تالار فرهنگ و هنر، تالار شهید آوینی و پلاتو ماه به روی صحنه رفتند و مورد داوری قرار گرفتند.

فرحناک همچنین به تأثیر برگزاری کنگره ملی شهدای قم در بیست‌ودومین جشنواره استانی تئاتر قم  اشاره کرد و گفت: هنرمندان استان تلاش کردند با تولید آثار دفاع مقدس به مقام شامخ شهدا ادای دین کنند و در این میان، چهار نمایش بخش مسابقه به موضوع دفاع مقدس اختصاص داشت. 

وی افزود: دیگر آثار جشنواره با موضوعات اجتماعی، تاریخی و آسیب‌های اجتماعی روی صحنه رفت.

دبیر بیست‌ودومین جشنواره استانی تئاتر قم به برگزاری کارگاه‌های آموزشی در حاشیه برگزاری جشنواره اشاره کرد و گفت: نشست آموزشی بازیگری با حضور «احمد سلیمانی»، نشست آموزشی نمایشنامه‌نویسی با حضور «سیدحسین فدایی‌حسین» و نشست کارگردانی با حضور «عبدالله بیگی» در حاشیه برگزاری جشنواره برگزار شد.

فرحناک افزود: همچنین دو نشست آموزشی با هدف انتقال تجربه در حوزه تولید نمایش با حضور استاد اتابک نادری از داوران جشنواره و حمیدپورآذری کارگردان مطرح کشورمان برگزار شد که با استقبال خوب علاقه‌مندان تئاتر همراه بود. 

وی مهم‌ترین ویژگی جشنواره امسال را حضور جوانان باانگیزه و مستعد عنوان کرد و افزود: امیدوارم نسل جوان هنر نمایش قم با حمایت مسئولان بیش از پیش درخشد.

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی قم در پایان سخنان خود از حمایت‌های مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، معاون هنری اداره‌کل و سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم قدردانی کرد و گفت: حمایت این عزیزان به ما قوت قلب داد و دغدغه خاطری نداشتیم.

*سه برنامه ویژه در دوره جدید مدیریت فرهنگی قم

همچنین سید موسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای سخنان خود با ابراز خرسندی و قدردانی از حضور برادران شهید فخری‌زاده در مراسم، گفت: جامعه هنری استان باید به مقام شامخ این شهید بزرگوار که از افتخارات شهر قم است، ادای دین داشته باشد و ان‌شاءالله در آینده آثاری در شأن و منزلت این شهید والامقام تولید کند.

وی در ادامه سخنان خود از توجه ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار قم به حوزه فرهنگ و هنر در قم خبر داد و گفت: در دوره جدید در سه زمینه «توسعه زیرساخت‌های فرهنگی استان»، «ارتقای درجه اداری و چارت سازمانی اداره‌کل» و «تقویت بودجه فرهنگی» تلاش جدی خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم از تلاش برای ایجاد دو پلاتو در تالار فرهنگ و هنر قم خبر داد و گفت: به‌زودی کتابخانه مرکزی قم را افتتاح خواهیم کرد و احداث دو مجتمع فرهنگی هنری در داخل شهر قم و شهرستان‌های کهک و جعفرآباد نیز پیش‌بینی شده است.

حسینی کاشانی افزود: با توجه به جمعیت استان قم و همچنین موقعیت ویژه فرهنگی استان در کشور، تلاش می‌کنیم با ارتقای چارت اداری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی پاسخگوی نیازهای استان قم باشیم.

وی تصریح کرد: همچنین در بحث تقویت بودجه فرهنگی نیز تفاهم‌نامه‌ مشترکی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری قم به امضا خواهد رسید تا شاهد اتفاقات خوبی در حوزه پشتیبانی مالی از برنامه های فرهنگی و هنری باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم افزود: نگاه ویژه استاندار قم به مقوله فرهنگ و هنر به ما نیز انگیزه داده تا اقدامات جدی‌تری را در این زمینه دنبال کنیم.

حسینی کاشانی تصریح کرد: این قول را می‌دهم که ظرفیت‌های جدیدی را برای پاسخگویی به خواسته‌های به‌حق هنرمندان تئاتر فراهم کنیم.

وی همچنین به جایگاه ویژه قم در حوزه دین اشاره کرد و گفت: تلاش می‌کنیم با حمایت مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قم به قطب تئاتر آیینی کشور تبدیل شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در بخش پایانی سخنان خود از تلاش‌های انجمن هنرهای نمایشی برای برگزاری جشنواره و تقویت همدلی اهالی تئاتر قم قدردانی کرد و گفت: رویش جدید نسل جوان تئاتر قم را به فال نیک گرفته و امیدواریم در سایه پیشکسوتان بتوانند در جشنواره‌های منطقه‌ای و کشوری نیز بدرخشند.

*انتظار جامعه از هنرمندان قم تولید آثار دینی است

در ادامه این مراسم، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در جایگاه به موقعیت ممتاز قم در حوزه دین اشاره کرد و گفت: به باور ما، قم اساس ام‌القرای جهان اسلام و فرهنگ دین است و تمام تحولات مهم چند دهه اخیر ریشه در این شهر داشته است.

وی تصریح کرد: جامعه از هنرمندان قم انتظار دارد که آثاری با مبنای دینی، ارزشی و انقلابی تولید کنند چرا که وقتی نام قم در کشور مطرح می‌شود، همگان به موقعیت دینی این شهر اشاره می‌کنند.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود از بی‌توجهی به جایگاه فرهنگ و هنر در کشور انتقاد کرد و گفت: تا زمانی که فرهنگ به مبنا و اساس و اولویت نخست کشور تبدیل نشود و فرادستگاهی نباشد، مشکل خواهیم داشت.

آشنا افزود: اگر امروز نظام سلطه در جهان نفوذ دارد و آقایی می‌کند، به‌دلیل اهمیت آنها به حوزه فرهنگ و هنر است، شما فکر می‌کنید سیاستمداران پیش‌قراولان این عرصه هستند؟ خیر امروز هالیوود تعیین می‌کند سیاستمداران در چه مداری حرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه مبانی انقلاب اسلامی ریشه در اندیشه و فرهنگ دارد، گفت: اندیشه فرهنگی و عرفانی امام راحل مبنای اندیشه سیاسی ایشان بود.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه نگاه طفیلی به فرهنگ و هنر جواب نمی‌دهد، گفت: اگر می‌خواهیم هویت ایرانی اسلامی را بازسازی کنیم باید فرهنگ را در اولویت کشور قرار دهیم.

آشنا تأکید کرد: نباید سیاست‌های فرهنگی مبتنی بر نگاه قوه مجریه باشد تا با جابه‌جایی دولت‌ها شاهد تغییر نگاه فرهنگی باشیم، دولت‌ها باید بر اساس سیاست حاکمیت، اقدامات خود را دنبال و عملیاتی کنند.

وی افزود: اگر حوزه فرهنگ فرادستگاهی شود، با جابه‌جایی دولت‌ها تلاطم ایجاد نمی‌شود.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از هنر تئاتر به عنوان هنری اندیشه‌ورز و نقاد یاد کرد و گفت: تئاتر باید لایه‌های پنهان معضلات جامعه را فریاد بکشد و ما هم باید زبان نقد هنرمندان عزیزمان را که به ایران و نظام علاقه دارند، تحمل کنیم.

این مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنان خود با قدردانی از تلاش دست‌اندکاران برگزاری جشنواره، گفت: امیدوارم ما مدیران فرهنگی بیشتر از گذشته قدر هنرمندان را بدانیم و و خوشحالم از اینکه با فروکش کردن کرونا و رونق نسبی برنامه‌های هنری، شادی و نشاط را در چهره هنرمندان مشاهده می‌کنیم.

*علاقه شهید فخری‌زاده به ادبیات و هنر

در ادامه این مراسم با حضور مسئولان فرهنگی و هنری از سعید فخری‌زاده و مجید فخری‌زاده برادران شهید محسن فخری‌زاده با اهدای لوح و تندیس جشنواره قدردانی شد.  

سعید فخری‌زاده در سخنان خود از علاقه ویژه این شهید هسته‌ای به ادبیات و هنر یاد کرد و گفت: اگرچه به لحاظ علمی، شهید فخری‌زاده در زمینه فیزیک هسته‌ای تحصیل کرد اما به ادبیات و هنر علاقه زیادی داشت.

وی با اشاره به مردمی بودن شهید فخری‌زاده، تأکید کرد: این شهید بزرگوار یکی از بدنه همین جامعه بود و هیچ‌گاه خودش را از مردم جدا نمی‌دانست، انسان شوخ طبعی بود و به طنز و لهجه قمی علاقه‌مند بود.

وی خاطرنشان کرد: شهید فخری‌زاده در قم تربیت شد و از همین شهر فخر عالم و ایران شد.

همچنین ابوالقاسم مقیمی معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم در سخنان کوتاه خود بر لزوم استفاده از جامعه هنر شهر قم برای توسعه مفهوم زیارت و میزبانی از زائرین اهل‌بیت(ع) تأکید کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم اقتصاد فرهنگ و هنر را در حوزه گردشگری فعال کنیم و از هنرمندان برای رشد و توسعه مفاهیم مرتبط با زیارت و شناخت بیشتر حضرت معصومه(س) مدد می‌طلبیم.

*احترام هیئت داوران به آثار جشنواره

سپس اتابک نادری هنرمند سینما، تئاتر و تلویزیون به نمایندگی از هیئت داوران جشنواره در جایگاه حضور یافت و با گرامیداشت یاد و خاطره دو معلم تئاتر خود زنده‌یاد داوود جلایی و حمید سمندریان، در سخنانی بر لزوم تقویت جایگاه اخلاق در تئاتر تأکید کرد و گفت: هنر تئاتر به ما مهربانی و رفاقت یاد می‌دهد.  

وی با بیان اینکه تئاتر مسابقه ورزشی نیست که ما به آن نگاه رقابتی داشته باشیم، گفت: تمامی عوامل هر هشت نمایش جشنواره در شرایط کرونایی زحمت کشیدند و تمام آثار برای هیئت داوران قابل احترام است.

این عضو هیئت داوران جشنواره استانی تئاتر قم افزود: هنرمندان و هنرجویان عزیز به هیئت داوران اعتماد داشته باشند و طبیعی است بعضی‌ها بدون تندیس از خارج شوند اما به این معنا نیست که رفقای خودمان را تشویق نکنیم یا برای آنها خیر و نیکی نخواهیم.

*معرفی برگزیدگان جشنواره

در بخش پایانی این مراسم، برگزیدگان بیست‌ودومین جشنواره استانی تئاتر قم از نگاه هیئت داوران متشکل از آقایان اتابک نادری، شهرام کرمی و رامتین خداپناهی معرفی شدند که به شرح زیر است:

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و پنج میلیون ریال جایزه نقدی به «فردین تکرمیان» طراح پوستر و بروشور نمایش «زبان تمشک‌های وحشی» اهدا شد.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و هشت میلیون ریال جایزه نقدی به «مهدی نیک‌روش» طراح صحنه نمایش «بابا نان داد» تعلق گرفت.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و شش میلیون ریال جایزه نقدی به «امیرحسین بهره‌مندپور» آهنگساز نمایش «شاعرانگی یک شازده شوربخت» اهدا شد.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ده میلیون ریال جایزه نقدی به «مریم اسدی» بازیگر نمایش «زبان تمشک‌های وحشی» اهدا شد.

«فاطمه رمضانی‌مقدم» بازیگر نمایش «بی‌همه‌چیز» و «سارا صباغی» بازیگر «شاعرانگی یک شازده شوربخت» به طور مشترک در رتبه دوم قرار گرفتند و لوح سپاس و مبلغ هشت میلیون ریال جایزه نقدی دریافت کردند.

«مهدیه احمدی» بازیگر نمایش «مثل سوسوی فانوس آویخته» و «شقایق حسن‌زاده» بازیگر نمایش «بابا نان داد» نیز به طور مشترک سوم شدند و لوح سپاس و مبلغ پنج میلیون ریال جایزه نقدی دریافت کردند.

در این بخش از «عاطفه پورات» بازیگر نمایش «من هزار و یک شب زنده‌ام» با اهدای لوح و مبلغ سه میلیون ریال جایزه نقدی تقدیر شد.

همچنین با اهدای لوح از «سیمین کریمی» بازیگر کودک نمایش «زبان تمشک‌های وحشی» تقدیر شد.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ده میلیون ریال جایزه نقدی به «سید علی خوشرو» بازیگر نمایش «پچپچه‌های پشت خط نبرد» اهدا شد.

«امیرحسین حاجی بیگی» بازیگر نمایش «پچپچه‌های پشت خط نبرد» و «محمد کدخدازاده» بازیگر نمایش «بی همه چیز» به‌طور مشترک دوم شدند و لوح سپاس و مبلغ هشت میلیون ریال جایزه نقدی به آنان تعلق گرفت.

محمد هادی مفتاح» بازیگر نمایش «زبان تمشک‌های وحشی» و «محمدحسن نورحسینی» بازیگر نمایش «پچپچه‌های پشت خط نبرد» نیز در جایگاه سوم قرار گرفتند و لوح سپاس و مبلغ پنج میلیون ریال جایزه نقدی دریافت کردند.

در این بخش از «محمد امین امامی» بازیگر نمایش «شاعرانگی یک شازده شوربخت» و «سید محمدرضا پیغمبری» بازیگر نمایش «مثل سوسوی فانوس آویخته» با اهدای لوح و مبلغ سه میلیون ریال جایزه نقدی تقدیر شد.

در بخش نمایش‌نامه نویسی با تقدیر از «محمد کدخدازاده» نویسنده نمایش «بی‌همه‌چیز» با اهدای لوح سپاس و مبلغ ده میلیون ریال جایزه نقدی، «محمدرضا شاه‌مردی» به عنوان نمایشنامه‌نویس برگزیده جشنواره معرفی شد و تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ بیست میلیون ریال جایزه نقدی به او اهدا شد.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ بیست میلیون ریال جایزه نقدی به «محمدرضا خسروشاهی» کارگردان نمایش «پچپچه‌های پشت خط نبرد» اهدا شد.

در این بخش از «سید علی هاشمی‌نژاد» کارگردان نمایش «زبان تمشک‌های وحشی» و «محمد کدخدازاده» کارگردان نمایش «بی‌همه‌چیز» با اهدای لوح سپاس و مبلغ ده میلیون ریال تقدیر شد.

هیئت داوران جشنواره دو نمایش «پچپچه‌های پشت خط نبرد» به کارگردانی «محمدرضا خسروشاهی» و «زبان تمشک‌های وحشی» به کارگردانی «سید علی هاشمی‌نژاد» را به عنوان دو نمایش برگزیده برای شرکت در چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی کرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار