پیکر آیت‌الله سید رضی شیرازی مجتهد، فقیه و فیلسوف و استاد حوزه علمیه در قم تشییع شد.
کد خبر: ۱۰۱۳۵۳۹
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵ 04 December 2021

به گزارش تابناک قم، پیکر آیت‌الله سید رضی شیرازی مجتهد، فقیه و فیلسوف و استاد حوزه علمیه عصر امروز در قم تشییع شد.

مراسم تشییع از مسجد امام حسن عسکری(ع) به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار و آیت‌الله شبیری زنجانی مرجع تقلید شیعیان بر پیکر این عالم ربانی نماز اقامه کرد.

آیت الله فاضل لنکرانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی نماینده آیت الله سیستانی در ایران، نمایندگان بیوت مراجع تقلید، اساتید حوزه علمیه، طلاب و روحانیون و اقشار مختلف مردم در این مراسم حضور داشتند.

پیکر آیت الله سید رضی شیرازی قرار است به نجف اشرف منتقل و در جوار بارگاه ملکوتی امیرالمومنین(ع) به خاک سپرده شود.

به گزارش تسنیم، آیت‌الله حاج سید رضی شیرازی؛ مجتهد، فقیه و فیلسوف و استاد حوزه علمیه تهران، 10 آذرماه در 93 سالگی دارفانی را وداع گفت، وی متولد 1307 در نجف و از مریدان امام خمینی(ره) و از همراهان و مبلغان انقلاب اسلامی بود، او از اعضای خاندان میرزای‌شیرازی بزرگ بود که از سال 1338 هجری خورشیدی تاکنون به تدریس سطوح عالیه خارج فقه، اصول و فلسفه در تهران پرداخت و حاصل این سال‌ها تربیت علمی و اخلاقی شاگردان متعدد و تالیف کتاب‌های علمی است.

وی در این مدت، علاوه بر اشتغالات علمی به اقامه جماعت در مسجد شفای تهران و تفسیر قرآن و بیان مباحث اخلاقی و تربیت جوانان و مشتاقان علوم اسلامی و بحث و گفت‌وگو با اقلیت‌های مذهبی اهتمام داشت.

این عالم ربانی در نجف به تحصیل مراحل علمی، اعم از مقدمات، سطح و خارج فقه و اصول پرداخت؛ برجسته‌ترین استادان وی در نجف بزرگانی همچون سید محمدحسین شیرازی، جد مادری ایشان محمدکاظم شیرازی و حسین حلی بوده‌اند.

آیت‌الله حاج سید رضی شیرازی نخستین اجازه اجتهاد را در سال‌های جوانی از محمدحسین کاشف الغطا دریافت کرد و خارج فقه را به مدت هفت سال از محمدتقی آملی درک فیض کرد.

وی کتاب‌های فلسفه و عرفان از قبیل شرح منظومه، اشارات، اسفار و شرح فصوص را نزد فلاسفه و فقهای مشهوری چون آقا میرزا مهدی الهی قمشه‌ای، آقا میرزا ابوالحسن شعرانی، سید ابوالحسن رفیعی قزوینی، آقا میرزا احمد آشتیانی، فاضل تونی، میرزا محمدعلی حکیم شیرازی و حایری سمنانی فرا گرفت.

از آثار او درس‌هایی از شرح منظومه است؛ ابیات حکیم الهی، ملا هادی سبزواری (1212-1290 ه. ق) در حکمت الهی و مباحث مرتبط با آن (1049 بیت) با عنوان المنظومه فی الحکمه شناخته می‌شود؛ همچنین شرح جامع او بر همین ابیات، به شرح منظومه، در نزد اهل حکمت شناخته شده؛ این کتاب مجموعه تقریرات دروس سید رضی شیرازی و توضیحات لازم و ضروری پیرامون فهم هر قطعه از ابیات منظومه است؛ این اثر در 2 مجلد و بیش از 2 هزار صفحه توسط انتشارات حکمت در سال 1383 برای نخستین بار منتشر و به عنوان کتاب برگزیده سال حوزه انتخاب شد.

همچنین آیت‌الله حاج سید رضی شیرازی در تیرماه 1358 مورد سوءقصد گروه تروریستی فرقان قرار گرفت.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار