معاون امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی قم گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون ۸۰۰ معلول با معلولیت‌های مختلف تحت پوشش بهزیستی استان قرار گرفتند و خدمات توان‌بخشی به این گروه ارائه می‌شود.
کد خبر: ۱۰۱۳۵۳۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲ 04 December 2021

به گزارش تابناک قم، محمدعلی مقدم خواه افزود: سال گذشته ۲۰۵ معلول ذهنی، ۱۴۱ نفر جسمی، ۹۰ نفر شنوایی، ۴۵ نفر بینایی، ۴۳ نفر سالمند، ۶ نفر ضایعات نخاعی و ۲۲۳ نفر اعصاب و روان پذیرش شدند.

وی اضافه کرد: معلولان با مراجعه به کمیسیون‌های تخصصی شدت و ضعف معلولیتشان سنجیده و بر این اساس پرونده تشکیل می‌شود؛ در استان قم هیچ معلولی در انتظار پذیرش نیست.

وی با بیان این‌که مناسب‌سازی معابر برای معلولان امری فراسازمانی است، بیان کرد: شهرداری نیز وظیفه دارد ردیف بودجه‌ای برای مناسب‌سازی اختصاص دهد که البته  قم به‌طور میانگین جزو استان‌هایی است که معابر و بوستان‌ها را در سطح مطلوبی مناسب‌سازی کرده‌است.

مقدم خواه افزود: تغییرات زیادی درسطح شهر به‌ویژه معابر، ورودی بوستان‌ها و ساختمان‌های اداری در چند سال گذشته انجام شده‌است.

وی ادامه داد: بر اساس امضای تفاهم‌نامه با نیروی بسیج و سپاه، مناسب‌سازی منازل معلولان با کمک این نیروها به‌صورت نیروی کمکی و اقدامات عمرانی انجام می‌شود و هزینه‌ای بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون ریال نیز از سوی بهزیستی برای هر منزلی در راستای مناسب‌سازی محل تردد، سرویس بهداشتی و یا بالابر اختصاص می‌یابد.

به گفته وی، سال گذشته ۲۶ منزل مناسب‌سازی و به ۱۸ معلول نیز کمک‌هزینه پرداخت شد؛ امسال نیز تاکنون هشت منزل مناسب‌سازی شده است.

معاون بهزیستی قم بیان کرد: در چند سال گذشته به دلیل کمک خیران و اختصاص بودجه تاخیری در پرداخت برای خرید یا تهیه وسایل توان‌ بخشی معلولان از جمله سمعک، عصا، واکر و ویلچر نداشتیم و معلولی در استان قم در نوبت تهیه وسایل توان‌بخشی نیست.

وی افزود: سال گذشته کمک‌هزینه تهیه اندام مصنوعی به ۱۴۱ نفر، وسایل توان‌بخشی به ۸۸۳ نفر، کاشت حلزون، تعمیرات و تامین قطعات کاشت به ۳۴ نفر و کمک‌هزینه ۶۰ تا ۸۰ درصدی کاردرمانی و گفتاردرمانی نیز به تعدادی پرداخت شد.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون یک هزار و ۵۸۰ معلول از هزینه معیشتی که از طریق سازمان بهزیستی، بنیاد مستضعفان و ستاد یارانه‌ها تامین می‌شود به‌صورت سه ماه یک‌بار بهره‌مند ‌می‌شوند.

مقدم خواه ادامه داد: پرداخت ۶۰۰ هزار تومان حق پرستاری به ۳۸۶ نفر با معلولیت شدید، پرداخت ۳۵۰ هزار تومان به ۶ هزار و ۳۰۰ مستمری‌بگیر و یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به فرد معلول سرپرست خانوار از دیگر خدمات بهزیستی قم است.

وی با بیان این‌که ۴۹۶ دانشجو از کمک‌هزینه تحصیلی بهره‌مند هستند، افزود: در حال حاضر حدود ۲۰۰ دانشجو در بخش غیردولتی تحصیل می‌کنند و شهریه آن‌ها از سوی بهزیستی پرداخت می‌شود؛ برای دانشجویان دانشگاه‌های دولتی نیز ۳۰ میلیون ریال و برای رتبه‌های برتر ۱۰۰ میلیون ریال به‌صورت تشویقی پرداخت می‌شود.

وی اضافه کرد:  هزینه ‌ایاب و ذهاب دانش آموزان و دانشجویان نیز بر اساس فاکتورهای ارائه شده هر سه ماه یک‌بار پرداخت می‌شود؛ سال گذشته به ۶۷۶ دانشجو و امسال تاکنون به ۲۰۰ نفر هزینه ‌ایاب و ذهاب پرداخت شده‌است.

به گفته مقدم خواه، هفت انجمن معلولان، ۲ مجموعه ناشنوایان و کانون ویژه نابینایان به‌صورت تخصصی خدماتی از جمله برگزاری کلاس‌ها، برنامه‌های ورزشی، تفریحی و فرهنگی ارائه می‌دهند تا معلولان را در جامعه فعال نگه دارند.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته چهار نفر از معلولان بر اساس قانون سه درصدی در دستگاه‌های دولتی استخدام شدند؛ آموزش‌وپرورش تاکنون بیشترین تعداد استخدام‌ها را از میان معلولان داشته است.

معاون بهزیستی قم گفت: با توجه به این‌که فرد معلول از بدو تولد برای دریافت خدمات به مراکز بهزیستی مراجعه می‌کند و تا زمان سالمندی و فوت تحت پوشش قرار می‌گیرند، اداره کل بهزیستی برای تداوم ارائه این خدمات نیازمند کمک مراکز خیریه و موسسه‌های خصوصی است.

وی با اشاره به در پیش بودن روز جهانی معلولان، گفت: دیدار معلولان با مدیران دستگاه‌ها، رونمایی از کتاب عملکرد ۱۵ ساله انجمن ناشنوایان استان قم، برگزاری برنامه‌های ورزشی و تفریحی در مراکز روزانه و شبانه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دیدار با خانواده معلولان از جمله برنامه‌هایی است که برگزار خواهد شد.

در حال حاضر ۲۲ هزار و ۶۰۲ معلول جسمی حرکتی، ذهنی، بینایی، شنوایی،‌ بیماران اعصاب و روان مزمن تحت پوشش اداره کل بهزیستی قم قرار دارند.

۲ هزار و ۶۹۶ نفر بینایی، هشت هزار و ۳۳۰ جسمی و حرکتی، چهار هزار و ۱۴۴ نفر ذهنی، ‌۲ هزار و ۷۷۴ نفر اعصاب و روان، چهار هزار و ۱۹۴ نفر شنوایی و ۴۶۰ نفر نیز از نظر گفتار و صوت معلول هستند.

از این تعداد، ۱۴ هزار و ۳۸۴ نفر آقایان و هشت هزار و ۲۱۸ نفر نیز خانم هستند.

سوم دسامبر مصادف با ۱۲ آذرماه از سال ۱۹۹۲ و از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز جهانی معلولان نام‌گذاری شده‌است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار