کارشناسان معتقدند اجتناب از خروج غیر ضروری از منزل و محل کار، خودداری از فعالیت‌های سنگین جسمی و نوشیدن مایعات می‌تواند نقش موثری در حفظ سلامتی افراد در روزهای آلودگی هوا داشته باشد.
کد خبر: ۱۰۱۲۷۸۸
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴ 30 November 2021

به گزارش تابناک قم، در سال‌های اخیر با رسیدن فصل سرما پدیده وارونگی میهمان ناخوانده‌ شهرهای بزرگ و نواحی صنعتی می شود و با ورود خود آلودگی هوا و مخاطرات سلامت را برای مردم به همراه می آورد.

آلودگی هوا ناشی از پدیده وارونگی در شهرهای بزرگی مانند قم، تهران، اصفهان، مشهد و نواحی صنعتی بیش از سایر نقاط کشور ایجاد شده و آثار سوئی را بر سلامت شهروندان برجای می گذارد و به همین دلیل رعایت نکات بهداشتی برای حفظ سلامت در این روزهای پر مخاطره ضرورتی غیر قابل اجتناب است.

البته آلودگی هوا در سال های اخیر به روزهای سرد فصل های پاییز و زمستان محدود نشده است و در بهار و تابستان هم بیابان زایی روز افزون ناشی از تخصیص نیافتن حق آبه های زیست محیطی به ایجاد کانون های تولید ریزگرد و در نتیجه ایجاد منابعی جدید برای آلودگی هوای کشور و به خصوص قم منتهی شده است.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی اداره کل محیط زیست استان قم تعداد روز‌ها با هوای پاک و قابل قبول قم در سال جاری (۱۴۰۰) نسبت به سال گذشته (۱۳۹۹) ۲۰ روز کاهش داشته است.

بر همین اساس تعداد روز‌های ناسالم برای گروه‌های حساس با افزایش ۷ روزه نسبت به سال قبل به ۳۰ روز رسیده و تعداد روز‌های ناسالم برای عموم با افزایشی ۱۰ روزه به ۱۵ روز افزایش یافته است.

همچنین طبق آمار اعلام شده قم در سال جاری تا کنون ۲ روز با هوای بسیار ناسالم و ۲ روز با هوای خطرناک را پشت سر گذاشته است که در سال گذشته چنین روز‌هایی را در قم شاهد نبوده ایم.

با توجه به نقش بسیار مهم سیستم تنفس در حفظ سلامتی انسان، آلودگی هوا تاثیرات مخربی را بر سلامت افراد بر جای می گذارد، به همین دلیل کارشناسان حوزه سلامت معتقدند رعایت مواردی چون پرهیز از حضور غیر ضروری در شهرها، خودداری از فعالیت های سنگین جسمانی مانند ورزش در فضای باز و نوشیدن زیاد مایعات می تواند تا حدود آثار مخرب آلودگی هوا بر سلامت انسان را کاهش دهد.

پرهیز از استعمال دخانیات به منظور کاهش فشار بر سیستم قلب و عروق و ریه، استفاده از ماسک های تنفسی استاندارد در صورت لزوم به خارج شدن از خانه، شست‌وشوی صورت با آب و صابون، شست‌وشوی مجاری تنفسی برای کاهش عوارض و حساسیت ناشی از آلودگی هوا، رعایت رژیم غذایی سالم و استفاده از سبزیجات، میوه و لبنیات کم چرب از دیگر توصیه های کارشناسان سلامت برای کاهش آثار مخرب هوای آلوده بر سلامت انسان است.

خلاصه توصیه های حفظ سلامت در روزهای آلودگی هوا به شرح زیر است:

  • پرهیز خروج غیر ضروری از ساختمان به منظور کاهش تماس مستقیم با آلاینده هوا
  • خودداری از انجام فعالیت‌های بدنی شدید به منظور کاهش آسیب به دستگاه تنفسی و سیستم قلب و عروق
  • استفاده از ماسک تنفسی مناسب و استاندارد در صورت لزوم حضور در فضای باز
  • شست‌وشوی صورت با آب و صابون
  • شست‌وشوی مجاری تنفسی فوقانی به منظور کاهش عوارض و حساسیت
  • استعمال نکردن دخانیات به منظور کاهش استرس به سیستم قلب و عروق
  • نوشیدن آب و مایعات زیاد به جهت تسهیل خروج املاح و ذرات آلوده از بدن
  • استفاده از رژیم غذایی مناسب از قبیل استفاده کافی از سبزیجات و میوه جات از قبیل پرتقال، سیب، لیمو، کلم، کرفس، فلفل و… و مصرف شیر و لبنیات کم چرب
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار