پورمیدانی گفت: کشت محصولات کم آب‌بر و متناسب با شرایط آب و هوایی مناطق گرم و خشک درقم روند افزایشی مناسبی دارد.
کد خبر: ۱۰۱۲۴۹۲
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹ 29 November 2021

به گزارش تابناک قم، عباس پورمیدانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: فعالیت‌های تحقیقاتی برای شناخت گیاهان قابل کشت در شرایط آب و هوایی قم، طی‌سال‌های گذشته رونق چشمگیری یافته و اکنون بسیاری از این گیاهان که در جریان آزمایش‌های انجام شده، برای پرورش درقم مناسب بود، در سطح مزارع و باغات استان کشت می‌شود و شاهد استقبال خوب کشاورزان از این تحول مثبت هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم افزود: گسترش کشت گیاهان کم‌آب‌بر که با کمبود منابع آبی مواجه است، یک ضرورت به شمار می‌آید و در همین راستا سازمان جهاد کشاورزی قم با همکاری کشاورزان به دنبال جایگزینی این گیاهان با گیاهان آب‌بر در مزارع و باغات است که در همین ارتباط می‌توان به گسترش کشت گیاهان دارویی در زمین‌های کشاورزی قم اشاره کرد که برای پرورش به آب‌کمی نیاز داشته و با شرایط محیطی استان سازگار است.

او ادامه داد: با اجرای این برنامه، طی سال‌های آینده علاوه بر حفظ و افزایش سطح سبز استان، میزان مصرف آب در بخش کشاورزی قم به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت و ارزش افزوده بیشتری در این بخش مهم اقتصادی استان ایجاد می‌شود.

پورمیدانی گفت: همچنین با کشت گیاهان کم‌آب‌بر و مقاوم در برابر تنش‌های محیطی و دمایی، میزان تولید محصولات کشاورزی در قم برای تامین امنیت غذایی مردم نیز بیشتر خواهد شد.

او ادامه داد: مسیر تحول ایجاد شده در بخش کشاورزی استان با نگاه به راهبرد تغییر الگوی کشت در بخش‌های مختلف از جمله کشت‌گیاهان کم‌آب‌بر و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای با استفاده از ظرفیت بالای بهره‌برداران این بخش و سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به فعالیت در زمینه‌های یادشده، تا رسیدن به اهداف مورد نظر دنبال می‌شود.

گفتنی است از مجموع بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار قمی در حوزه کشاورزی، یک هزار و ۱۰۰ تن بانوان هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال حدود یک‌میلیون تن در زمینهٔ محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تن‌هایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار