طرح واکسیناسیون تب برفکی در دام‌های روستایی و عشایری استان قم به همت اداره‌کل دامپزشکی این استان از یکم آذرماه آغاز می‌شود و تا 30 دی‌ماه ادامه خواهد داشت.
کد خبر: ۱۰۱۰۶۰۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹ 21 November 2021

به گزارش تابناک قم، مجید صادق در گفت‌وگویی اظهار کرد: برای حفظ سرمایه دامی کشور و کمک به اقتصاد دامداران اجرای طرح واکسیناسیون بیماری تب برفکی در سطح استان قم توسط اداره‌کل دامپزشکی اجرایی خواهد شد.

وی اضافه کرد: این طرح در دام‌های روستایی و عشایری از جلمه سبک شامل گوسفند و بز و سنگین شامل گاو و گوساله به صورت رایگان و با استفاده از توان بخش دولتی و خصوصی به مدت دو ماه از تاریخ یکم آذرماه لغایت ۳۰ دی‌ماه عملیاتی خواهد شد.

کارشناس مسئول مطالعات اپیدمیولوژیک و آمار حیاتی اداره کل دامپزشکی استان قم گفت: واکسیناسیون گاوها در دامداری های روستایی و مایه کوبی گوسفند و بز در گوسفند و بز داشتی در کلیه مناطق استان تحت پوشش مایه کوبی قرار می گیرند. پیش بینی می شود در این طرح تعداد ۱۸۰ هزار رأس گوسفند و بز و تعداد ۱۷ هزار رأس گاو و گوساله تحت پوشش مایه کوبی رایگان قرار گیرند.

صادق عنوان کرد: با توجه به تغییر فصل و برگشت دام های کوچ رو و افزایش ماندگاری ویروس در دماهای پایین و نیز جابجایی بیشتر دام، خطر بروز و افزایش کانون های بیماری تب برفکی وجود دارد.

وی یادآور شد: تب برفکی از جمله شایع ترین بیماری های ویروسی بین جمعیت دامی است که می‌تواند با کاهش تولید، کاهش وزن و تلفات گسترده آسیب‌های زیادی به صنعت دامپروری وارد کند.

صادق گفت: علاوه بر واکسیناسیون، رعایت شرایط بهداشتی قرنطینه‌ای از قبیل ضدعفونی جایگاه، جلوگیری از تردد افراد متفرقه به محل دامداری، استفاده از ماشین آلات و وسایل اختصاصی در واحد و کنترل حمل و نقل دام‌ها، نقش موثری در جلوگیری از شیوع بیماری های دامی دارد.

وی در پایان اضافه کرد: اداره‌کل دامپزشکی استان از دامداران در خواست می نماید با اکیپ های دامپزشکی استان همکاری لازم را بعمل آورند تا واکسیناسیون کامل دام ها علیه بیماری تب برفکی صورت پذیرد؛ دامدران محترم می‌توانند هرگونه نقطه نظرات و یا شکایات خود را با تلفن ۱۵۱۲ دامپزشکی استان در میان بگذارند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار