امیرآبادی:
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: عرضه و توزیع روزانه مرغ به بازار استان کمتر از تعهد تعیین شده است و همین مساله گاهی باعث ایجاد صف‌های طولانی خرید و یا نایاب شدن این محصول می شود.
کد خبر: ۱۰۰۴۹۴۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲ 28 October 2021

به گزارش تابناک قم، احمد امیرآبادی فراهانی روز پنجشنبه در هفتمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان قم، افزود: میزان واردات مرغ به بازار قم فقط چند روز طبق تعهد بوده و باید مدیریت شود تا بر اساس تعهدات تعیین شده انجام شود.

وی اضافه کرد: زمانی که مرغ عرضه شده به بازار استان روزانه ۲۰ تُن و در حالی که نیاز استان ۷۰ تُن است، به طور حتم نرخ خریدوفروش مرغ گران‌تر از قیمت مصوب می‌شود.

وی در ادامه گفت: طرح‌های مرتبط با اصلاح الگوی کشت محصولات کشاورزی باید در استان قم بررسی، کارشناسی و به تصویب برسد و مدیران استانی و نمایندگان کشاورزان نیز در این برنامه مشارکت کنند.

امیرآبادی با انتقاد از کم‌کاری دستگاه‌های ذیربط در استفاده بهینه از پساب فاضلاب، افزود: پساب فاضلاب ظرفیت بالایی است که بدون استفاده رها و در نقاطی پساب با فاضلاب ادغام می‌شود؛ محیط‌زیست، آبفا و جهاد کشاورزی فکری برای این مساله کنند و سهم کشاورزی از این بخش نیز تعیین تکلیف شود.

وی بیان کرد: در توسعه شهرک‌های کشاورزی موفق نبوده‌ایم و شاید هم وزارتخانه جهاد کشاورزی موفق نبوده؛ قم ظرفیت ایجاد شهرک‌های کشاورزی مختلف را دارد که امیدواریم با پیگیری‌ها این اتفاق بیفتد.

وی با تاکید بر ضرورت تعیین تکلیف دامشهر قم، افزود: چند هزار نفر در این شهرک زندگی می‌کنند و باید هویت این منطقه مشخص شود که شهر است یا روستا یا شهرک صنعتی؟ بر اساس کدام قانون اداره می‌شود و جزو کدام تقسیمات کشاورزی است؟

نماینده قم در مجلس اضافه کرد: تکلیف زمین‌های حاشیه شهر نیز باید مشخص شود که اگر کشاورزی است، در حوزه زمین‌های کشاورزی قرار گیرد و اگر آب برای کشاورزی ندارد به‌عنوان حریم شهر به شهرداری سپرده شود که به فضای سبز تبدیل شود؛ اگر این زمین‌ها مالک خصوصی دارد نیز اجازه دهید تکلیفش را روشن کند.

وی ادامه داد: این زمین‌ها روز به روز تبدیل به بیابان می‌شود و گرد و غبار آن آسایش مردم را سلب می‌کند؛ اگر بگوییم مزارع کشاورزی است و نباید دست زد، نتیجه‌ای نخواهد داشت.

تخریب و تبدیل اراضی کشاورزی به‌عنوان یکی از ضعف‌های کشاورزی در قم است

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور، دیگر نماینده قم در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: باید کشاورزان را به تولید محصولات باغی، کاشت درخت و محصولات کشاورزی که با سیستم قطره‌ای بهتر پاسخ می‌دهد و یا کشت گلخانه‌ای که کمتر به آب نیاز دارد، تشویق کنیم.

وی با بیان این‌که تخریب و تبدیل اراضی کشاورزی به‌عنوان یکی از ضعف‌های کشاورزی در قم است، افزود: در قم زمین‌های بایر را به ویلا و تفرجگاه تبدیل نمی‌کنند و معمولا جایی که آب‌وخاک مناسب دارد را تبدیل به ویلا می‌کنند و بضاعت استان در زمینه کشاورزی از بین می‌رود.

وی اضافه کرد: سازمان‌های محیط‌زیست، جهاد کشاورزی، دستگاه امنیتی، انتظامی و قضایی نسبت به این مسائل ورود کنند و جدیتی در این زمینه لازم است تا اجازه ندهیم به زمین‌های کشاورزی استان آسیب برسد.

وی تاکید کرد: آمایش سرزمینی و نیازها و مسائل بودجه‌ای استان مشخص شود تا در سفر رییس جمهوری، قم نیز بهره خود را داشته باشد.

استان قم ۱۰۵ هزار هکتار کاربری کشاورزی دارد

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم نیز در این جلسه با اشاره به وضعیت اراضی استان، گفت: استان قم ۱۰۵ هزار هکتار کاربری کشاورزی دارد که این سطح کمتر از نیم درصد اراضی کشاورزی کشور و کمتر از ۱۰ درصد مساحت استان را شامل می‌شود که همین وسعت کم نشان‌دهنده محدودیت در منابع پایه است.

عباس پورمیدانی افزود: در استان قم سالانه ۸۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی اعم از زراعی و باغی تولید می‌شود که ۰.۶۳ درصد تولید محصولات کشاورزی کشور است و نشان‌دهنده مطلوب بودن شاخص‌های محصولات کشاورزی قم است.

وی ادامه داد: پایین بودن کیفیت و کمیت منابع آب‌وخاک و قطع حق آبه های بهره‌برداران از رودخانه‌های قمرود و قره چای مهم‌ترین محدودیت بخش کشاورزی قم است که محدودیت منابع زیرزمینی را به دنبال داشته است.

وی خاطرنشان کرد: تخریب اراضی کشاورزی در حاشیه شهر، کم بودن اعتبارات استانی مرتبط با ایجاد و تکمیل شهرک‌های کشاورزی، متناسب نبودن تولید محصولات کشاورزی با وضعیت استان، پایین بودن ضریب خود اتکایی در مسائل دامی و کافی نبودن سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های بخش کشاورزی نیز از دیگر مشکلات در بخش کشاورزی استان است.

پورمیدانی با اشاره به این‌که وجود کشاورزان و تولیدکنندگان پیشرو در بخش کشاورزی قم ظرفیت بسیار بالایی است، گفت: تمایل تولید کشاورزی در استان بالاست، صندوق حمایت از تولیدات بخش کشاورزی جزو ۱۰ صندوق برتر کشور است و تعاونی‌های تولید و روستایی و خرد زنان نیز وضعیت خوبی دارد.

وی افزود: در استان قم برای تمام عرصه‌های تولیدی اعم از زراعی، باغی و شیلات شبکه بهره‌برداری داریم و هیچ واحد تولیدی نداریم که کارشناس کشاورزی ناظر نداشته باشد؛ از لحاظ کمیت تولید وضعیت قابل توجهی نداریم، ولی از نظر عملکرد رتبه‌های خوبی داریم.

وی اضافه کرد: در زمینه محصول جو، استان قم با تولید پنج هزار و ۱۰۰ کیلوگرم در هکتار دارای رتبه اول در کشور و در محصول گندم نیز با تولید بیش از پنج تُن در هکتار رتبه چهار کشور را دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم ادامه داد: استان قم در زمینه عملکرد تولیدات گلخانه‌ای سالانه با تولید بیش از ۳۰۰ تُن در هکتار، رتبه پنجم را داراست و رده‌بندی استان در تحقق برنامه‌های ابلاغی توسعه گلخانه‌ها با صد درصد تحقق رتبه چهارم را دارد.

به گفته وی، استان قم با تولید بیش از هشت درصد تخم‌مرغ کشور، رتبه ۶ را به خود اختصاص داده و با تولید ۳.۶ درصد تولید گوشت قرمز کشور رتبه نهم رادار است.

وی بیان کرد: در حال حاضر از نظر کیفیت پسته جزو سه استان کشور هستیم، ولی از نظر کمیت رتبه هشتم را دارا هستیم؛ در ۱۲هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان پسته کشت می‌شود که بخش زیادی از آن بارور نیست و با توجه به این‌که کشت پسته نیازمند منابع آبی پایدار است، کشاورزان را به توسعه کشت پسته تشویق نمی‌کنیم.

لزوم انتقال تجربیات به کشاورزان شهرهای کربلا و نجف

رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در استان قم نیز گفت: چند سال قبل بین استان قم و کربلا عقد خواهرخواندگی امضا شد، ولی عملا هیچ نمود خاصی نداشته و هیچ بندی اجرا نشده است.

حمید مکارم افزود: یکی از زمینه‌های خوب بین قم و شهرهای کربلا، نجف، بابل و فرات الاوسط توسعه روابط کشاورزی و دامداری است؛ عراق به دلیل وجود رودهای دجله و فرات آب خوبی دارد و کشاورزی در این کشور سنتی است.

وی پیشنهاد داد: هیات هایی از قم به این شهرها اعزام شود و دوره‌های آموزشی برای عشایر عراق به‌ویژه شیعیان برگزار شود؛ این‌گونه روابط آثار سیاسی و اجتماعی خوبی خواهد داشت.

سموم محصولات گلخانه‌ای اندازه‌گیری شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه گفت: محصولات گلخانه‌ای در قم رونق خوبی دارد، اما این محصولات ۹۰ درصد سموم کشاورزی را جذب می‌کند.

محمدرضا قدیر با بیان این‌که وجود آفت به‌صورت نسبی در برخی محصولات نشان‌دهنده کیفیت بالاست، افزود: باید مکانیزم هایی برای اندازه‌گیری سموم در نظر گرفته شود و استاندارد میزان سموم جذب شده توسط محصولات تعیین شود.

تخصیص ۲۰۸ میلیارد تومان به قم از محل پروژه‌های محرومیت‌زدایی

معاون هماهنگی برنامه‌وبودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قم نیز گفت: سهم قم از بند ۳ جدول ۱۷ قانون ۱۴۰۰ که مربوط به پروژه‌های محرومیت‌زدایی است، کمی بیش از یک درصد و به میزان ۲۰۸ میلیارد تومان است.

نعمت‌الله امانی با بیان این‌که این اعتبار برای بخش‌های آب، راه، سلامت و مدارس توزیع شده است، افزود: ۷۳ میلیارد تومان برای مدارس و ۸۷ میلیارد تومان برای آب در سطح ملی تصمیم‌گیری و قطعی شده و برای بخش‌های سلامت ۳۹.۴ میلیارد و راه ۶.۹۹۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته که حداکثر تا ۲۰ درصد قابل جابه جایی است.

در هفتمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان قم که با حضور استاندار قم برگزار شد، عملکرد سال گذشته و برنامه امسال سازمان جهاد کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت و پروژه‌های محرومیت‌زدایی موضوع بند ۳ جدول ۱۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ مرتبط با استان قم به تصویب اعضای شورا رسید.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار