قم- ایرنا- جلسه ستاد مدیریت بحران استان قم روز چهارشنبه با حضور استاندار برگزار و اعضای ستاد بر لزوم اطلاع‌رسانی و اقناع‌سازی جامعه دانش‌آموزی برای تحقق پوشش حداکثری واکسیناسیون تاکید کردند.
کد خبر: ۱۰۰۱۲۱۴
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۶ 13 October 2021

به گزارش تابناک قم، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم در این جلسه گفت: واکسیناسیون دانش‌آموزان بالای ۱۲ سال شرط لازم برای حضور در مدارس است.

بیژن سلیمان پور افزود: افزایش پوشش واکسیناسیون به همت، مدیریت و تدبیر آموزش‌وپرورش نیاز است و از دستگاه‌های مرتبط نیز می‌خواهیم با تلاش ویژه‌ای نسبت به تحقق این مساله اقدام کنند.

وی با تاکید بر اطلاع‌رسانی و اقناع‌سازی جامعه دانش‌آموزی به‌ویژه والدین، ادامه داد: در مناطقی از جمله منطقه چهار که استقبال دانش‌آموزان کم است، تبلیغات شهری با تاکید بر جامعه دانش‌آموزی باید انجام شود و از امامان جماعت بخواهیم که به این مساله متمرکز شوند.

وی تاکید کرد: دانش‌آموزانی که واکسن می‌زنند مبلغی برای سایر دانش‌آموزان باشند و در همین راستا مرکز بهداشت و مرکز مشاوره دانش‌آموزی نیز اقداماتی دقیق انجام دهند.

به گفته سلیمان پور، در کنار واکسیناسیون، تمهید مقدمات و آماده‌سازی مدارس برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باید مدنظر آموزش‌وپرورش باشد.

واکسیناسیون مانع از بستری کادر بهداشت و درمان قم شده است

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم در این جلسه گفت: وضعیت کرونا ویروس در وضعیت ابتلا، بستری و مرگ‌ومیر روند نزولی در استان قم دارد که امیدواریم تثبیت شود و سیر نزولی ادامه یابد.

محمدرضا قدیر افزود: در حال حاضر ۳۲۰ بیمار بستری در بیمارستان داریم که ۹۰ بیمار بدحال هستند و میزان فوتی‌ها نیز یک‌رقمی شده است؛ امیدواریم شرایط را حفظ کنیم و وارد منطقه زرد شویم.

وی ادامه داد: با توجه به موج‌های سینوسی در شمال غربی کشور و قرمز شدن چند شهر، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و عدم حضور در تجمعات همچنان مورد تاکید است.

وی با بیان این‌که واکسیناسیون در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی تنها راه کنترل ویروس است، گفت: درصد پوشش واکسیناسیون افراد بالای ۱۸ سال به بیش از ۶۰ درصد و افراد بالای ۶۰ سال به بیش از ۸۰ درصد رسیده است.

قدیر افزود: با توجه به این‌که بیشتر مرگ‌ومیر در گروه سنی بالای ۶۰ سال رخ می‌دهد، امیدواریم واکسیناسیون این گروه سنی به ۹۰ درصد برسد.

به گفته وی، تاکنون در استان ۶۱۵ هزار و ۵۴۹ دُز اول و ۲۸۵ هزار و ۳۰۸ دُز دوم تزریق شده است.

وی خاطرنشان کرد: ۳۹ هزار و ۸۹۲ دُز واکسن کرونا نیز به نوجوانان گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال تزریق شده و پوشش به بالای ۳۶ درصد رسیده است؛ ۲۰ هزار واکسن پاستوکووک نیز برای تزریق به دانش‌آموزان وارد سبد واکسن قم شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: با ورود آموزش‌وپرورش به روند واکسیناسیون، شاهد استقبال جدی شهروندان هستیم، به‌طوری که روز گذشته ۱۵ هزار دُز واکسن تزریق شده است؛ اگر همکاری ادامه یابد شاهد پوشش ۹۰ درصدی به‌ویژه میان دانش‌آموزان مقاطع اول و دوم متوسطه خواهیم بود.

وی افزود: ۲۰ تا ۳۰ درصد خانواده‌های قمی در امر واکسیناسیون مردد هستند که باید فرهنگ‌سازی و اقناع‌سازی صورت گیرد.

به گفته وی، در پیک پنجم کرونا حتی یک نفر از کادر بهداشت و درمان استان به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری نشد که این مساله نشان‌دهنده تاثیرگذاری بالای واکسن در جلوگیری از بروز علایم شدید ابتلا به ویروس کرونا است.

قدیر خاطرنشان کرد: افرادی که علامت ابتلا به کرونا دارند بهتر است ۴ تا ۶ هفته بعد از بهبودی واکسن دریافت کنند و انجام تست پی سی آر قبل از واکسن ضروری نیست و در دستورالعمل وزارت بهداشت نیز نیامده است.

وی تاکید کرد: میزان اثربخشی واکسن کرونا ۶ ماه تا یک سال است و رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید همچنان در دستور کار باشد؛ اگر روند تولید واکسن به همین صورت باشد پس از ۶ ماه نوبت سوم به عموم شهروندان تزریق خواهد شد.

به گفته وی، ظرفیت واکسیناسیون روزانه ۳۰ هزار نفر در استان قم وجود دارد، ولی به‌صورت میانگین روزانه ۱۵ هزار دُز در مراکز ۱۸ گانه تزریق می‌شود.

افزایش هفت درصدی مثبت شدن نمونه‌های تست کرونا

معاون فنی مرکز بهداشت شهرستان قم نیز گفت: وضعیت رنگ‌بندی استان قم، تعداد مراکز قرمز کم شده و مراکز نارنجی افزایش یافته است و از نظر شیوع بیماری نسبت به هفته قبل بهتر است.

محمدجواد باقریان افزود: مناطق قرمز استان از ۱۱ به هفت منطقه کاهش یافته و مناطق نارنجی از ۱۵ به ۱۷ و مناطق زرد از ۲ به چهار افزایش یافته و منطقه آبی نیز در استان نداریم.

وی اضافه کرد: تعداد آزمایش‌های انجام شده در هفته کاهشی شده و از ۱۱ هزار و ۶۱ مورد به ۸ هزار و ۷۰۰ مورد رسیده است.

وی ادامه داد: آزمایش‌ها سریع و پی سی آر اندکی کاهش یافته، ولی تست سریع افزایش یافته است، زیرا افرادی به مراکز نمونه‌گیری مراجعه می‌کنند تا قبل از انجام واکسن، تست بگیرند.

به گفته باقریان، درصد مثبت بودن نمونه‌ها از ۳۷ به ۴۴ درصد افزایش یافته است که نگران‌کننده است و امیدواریم عواملی به‌جز شیوع بیماری و سویه جدید داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: میزان فوتی قطعی ناشی از ابتلا به کرونا در هفته گذشته ۵۷ نفر و فوتی مشکوک ۱۴ نفر بوده که مجموعا ۷۱ نفر می‌باشد.

وی با اشاره به میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بخش‌های مختلف استان، گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سازمان‌ها و اداره‌ها ۷۰ درصد، صنایع و اصناف ۶۹ درصد، پلیس + ۱۰، ۸۰ درصد، آموزشگاه‌های راهنمایی و رانندگی ۷۰ درصد، جایگاه‌های سوخت ۶۷ درصد، جایگاه‌های سی ان جی ۶۶ درصد و آرامستان بهشت معصومه ۵۵ درصد می‌باشد.

معاون مرکز بهداشت شهرستان قم اضافه کرد: میزان رعایت دستورالعمل‌ها در مراکز معاینه فنی خودرو ۸۵ درصد، پایانه‌های مسافربری درون‌شهری ۳۳ درصد، دفاتر ازدواج ۷۵، آموزشگاه‌های هنری ۷۵ درصد، آرامستان ها ۴۰ درصد، حرم حضرت معصومه(س) ۵۷ درصد، مسجد جمکران ۶۵ درصد، مسافرخانه و هتل‌ها ۶۵ درصد، اماکن بین‌راهی ۸۲ درصد، آرایشگاه‌ها ۷۸ درصد و کافی‌نت‌ها ۹۰ درصد می‌باشد.

واکسیناسیون ۴۰ هزار دانش‌آموز قمی

مدیرکل آموزش‌وپرورش قم نیز گفت: بیش از ۴۰ هزار دانش‌آموز واکسینه شده‌اند و امیدواریم با اطلاع‌رسانی صحیح و ترغیب والدین، به‌زودی به پوشش حداکثری دانش‌آموزان برسیم.

حمیدرضا شیخ‌الاسلام افزود: بیشتر دانش‌آموزانی که از طرح واکسیناسیون استقبال نمی‌کنند به دلیل عدم تمایل والدینشان است.

وی اضافه کرد: واکسیناسیون دانش‌آموزان را به سمت اجبار نبریم و حضور دانش‌آموزان در فضای آموزشی را منوط به کارت واکسن نکنیم، بلکه باید فضای دوستانه و آرامی برای واکسیناسیون دانش‌آموزان در استان ایجاد شود.

مدیرکل مدیریت بحران قم نیز گفت: روند واکسیناسیون دانش‌آموزان به‌خوبی در حال پیشرفت است و امیدواریم به بالای ۷۰ درصد برسد.

محسن اوروجی افزود: درباره بیمارستان الهادی تصمیمات خوبی گرفته شد و نیاز است دانشگاه علوم پزشکی در صدور مجوزهای لازم برای افتتاح این بیمارستان سرعت عمل داشته باشد تا شاهد راه‌اندازی چهارمین بیمارستان از زمان شیوع کرونا در استان باشیم.

معاون خدمات شهری شهرداری قم نیز گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آرامستان ها با اقداماتی از جمله اطلاع‌رسانی و حضور مستمر تیم‌های گشت و نظارت رشد خوبی داشت و امیدواریم ادامه پیدا کند.

عباس ذاکریان افزود: رعایت پروتکل‌ها در ناوگان حمل‌ونقل عمومی کاهش یافته و بخشی به دلیل واکسیناسیون رانندگان است که تصور می‌کنند با تزریق واکسن به کرونا مبتلا نمی‌شوند.

رییس اتاق اصناف قم نیز گفت: با افزایش میزان تزریق واکسن و ایجاد حساسیت بین اصناف، روند کاهش ابتلا به کرونا را میان این صنف شاهد هستیم.

حمید خرمی افزود: هفته گذشته ۲۷۵ صنف توسط بازرسان مورد بازرسی قرار گرفت و تذکرات لازم برای استفاده از ماسک و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مورد تاکید قرار گرفت.

وی اضافه کرد: تمام بستنی‌فروشی‌ها و فست فودها در سطح استان به‌صورت بیرون بر فعالیت می‌کنند و تالارهای پذیرایی نیز تعطیل است.

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه قم نیز گفت: دستورالعمل رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جایگاه‌های سوخت بر متصدیان جایگاه متمرکز است، درحالی‌که مرکز بهداشت مشتریان این جایگاه‌ها را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد.

سید محمود طاهری افزود: کارشناسان مرکز بهداشت و شرکت نفت باید بازدید میدانی مشترکی داشته باشند تا نتایج ارتقا یابد.

استفاده از ابزارهای تنبیهی برای کارکنانی که شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم نیز گفت: تیم‌های ارزیابی دائما در حال ارزیابی و نظارت هستند و دستگاه‌های اداری نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی همکاری داشته باشند.

محمدرضا گروسی افزود: ابتدای امسال نیز مصوب شد کارکنان، مدیران و دستگاه‌هایی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، اقدامات بازدارنده به‌صورت برخوردها، تذکرات و در نهایت معرفی به هیات تخلف صورت گیرد.

وی اضافه کرد: عدم امکان استفاده از شرایط دورکاری و محدودیت در استفاده از مرخصی، امکانات و موارد رفاهی و تعویق استفاده از امتیازات قانونی خدمات مدیریت کشوری و معرفی این افراد به هیات تخلفات برای عدم رعایت حقوق شهروندی از دیگر موارد تنبیهی است.

وی تصریح کرد: تا زمانی که ستاد ملی مقابله با کرونا دستورالعمل جدید ابلاغ نکرده است، حضور کارکنان در دستگاه‌های اجرایی بر اساس رنگ‌بندی استان ادامه خواهد یافت.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۳ تیرماه امسال در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفته بود، ۲۰  شهریورماه جاری در رنگ‌بندی جدید کرونایی کشور، به رنگ نارنجی کرونایی در آمد.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌ دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک»، «فاصله‌گذاری اجتماعی» و «پرهیز از مسافرت‌های غیرضروری» توصیه شده است.

شهروندان برای طرح هر گونه پرسش درباره ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین خبرهای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم، به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند به‌منظور تعیین زمان‌بندی و نوبت‌دهی «تزریق واکسن بیماری کووید۱۹» برای گروه‌های سنی اعلام شده و نیز ثبت‌نام «کارت واکسن دیجیتال»، به «سامانه ثبت‌نام واکسیناسیون کرونا» به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir مراجعه کنند. 

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار