رئیس اداره کتابخانه حرم مطهر حضرت معصومه(س) از اهدای یک نسخه خطی 185 ساله از کتاب کمیاب «ذخیره نظامشاهی» با موضوع طب به کتابخانه حرم خبر داد و گفت: کتابت این نسخه با قطع رحلی در 467 صفحه توسط میرغلام عباس بن میرامیرعلی، در سال 1257 هجری قمری انجام شده است.
کد خبر: ۱۰۰۰۴۷۳
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۵ 11 October 2021

به گزارش تابناک قم، محمد عباسی یزدی در گفت‌و گو با خبرنگاران با اشاره به اهدای کتاب خطی «ذخیره نظامشاهی» به کتابخانه فاطمی، اظهار کرد: این نسخه خطی از کتاب «ذخیره نظامشاهی» با موضوع طب و طبابت توسط اکبر وافی از پزشکان درمانگاه آستان مقدس حضرت معصومه(س) به کتابخانه این آستان مقدس اهدا شده است.

وی افزود: «ذخیره نظامشاهی» اثر اسماعیل بن حسین جرجانی پزشک و نویسنده ایرانی قرن پنجم و ششم است که آثار پزشکی مهمی به زبان فارسی تألیف کرده است.

رئیس اداره کتابخانه حرم مطهر حضرت معصومه(س) تصریح کرد: کتابت این نسخه خطی با قطع رحلی در ۴۶۷ صفحه توسط میرغلام عباس بن میرامیرعلی، در یکشنبه هفدهم شعبان المعظم سال ۱۲۵۷ هجری قمری به پایان رسیده است.

وی در معرفی این کتاب گفت: در س‍ال‌ ۹۵۱ قمری ه‍ن‍گ‍ام‍ی‌ ک‍ه‌ رس‍ت‍م‌ ج‍رج‍ان‍ی‌ ج‍ه‍ت‌ م‍ع‍ال‍ج‍ه‌ ب‍ه‌ خ‍دم‍ت‌ ن‍ظام‍ش‍اه‌ رف‍ت‌ و ش‍اه‌ ن‍ی‍ز در ع‍ل‍م‌ طب‌ وق‍وف‌ ک‍ام‍ل‌ داش‍ت‌، او ک‍ت‍اب‍ی‌ ب‍ه‌ ل‍غ‍ت‌ ف‍ارس‍ی‌ م‍ی‌خ‍واس‍ت‌ ک‍ه‌ م‍ان‍ن‍د ت‍ذک‍ره‌ ک‍ام‍ل‌ ب‍اش‍د و ف‍ارس‍ی‌ زب‍ان‍ان‌ ب‍ت‍وان‍ن‍د آن‍را م‍طال‍ع‍ه‌ ک‍ن‍ن‍د ک‍ه‌ ادوی‍ه‌ م‍رک‍ب‍ه‌ ه‍ر م‍رض‌ ک‍ه‌ در ب‍اب‌ م‍ع‍ال‍ج‍ه‌ آن‌ ب‍ع‍د از ادوی‍ه‌ م‍ف‍رده‌ ی‍اد ک‍رده‌ را شامل ش‍ود.

عباسی یزدی ادامه داد: بنابراین رس‍ت‍م‌ ج‍رج‍ان‍ی‌ ب‍ف‍رم‍ان‌ پ‍ادش‍اه‌ از ک‍ت‍اب‌ ش‍ف‍اءالاس‍ق‍ام‌ و ت‍رج‍م‍ه‌ م‍ش‍اب‌ اب‍ن‌ ب‍ی‍طار اس‍ت‍ف‍اده‌ ک‍رده‌ و در س‍ال‌ ۹۵۴قمری ای‍ن‌ ک‍ت‍اب‌ را ت‍ال‍ی‍ف‌ کرد‌ ک‍ه‌ ش‍ام‍ل‌ ادوی‍ه‌ م‍رک‍ب‍ه‌ ه‍ر ب‍ی‍م‍اری‌ ب‍ع‍د از ذک‍ر ادوی‍ه‌ م‍ف‍رده‌ اس‍ت‌ و آن ‍را ب‍ر ب‍ی‍س‍ت‌ ب‍اب‌ ت‍رت‍ی‍ب‌ داد و ن‍ام‌ آن‌ را ذخ‍ی‍ره‌ ن‍ظام‍ش‍اه‍ی‌ ن‍ه‍اد.

وی افزود: این نسخه خطی طبی، نسخه‌ای ارزشمند و کم یاب از کتاب «ذخیره نظامشاهی» است که متعلق به اجداد اهدا کننده بوده و وی برای حفظ و صیانت بهتر و دسترسی پژوهشگران این کتاب را به کتابخانه آستان مقدس حضرت معصومه(س) اهدا کرده و نامش در فهرست اهداکنندگان این کتابخانه به ثبت رسیده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار